TikTok a l’aula i la gesti贸 emocional

En l鈥檃ctualitat, les xarxes socials creen un impacte digital que revoluciona el dia a dia de les persones, especialment el dels nostres alumnes. Per貌 si parlem de joves i xarxes, hem d鈥檈smentar, sens dubte, TikTok. Encap莽alant totes les llistes, els adolescents viuen un amor rom脿ntic amb TikTok i, alhora, molts adults seguim preguntant-nos qu猫 茅s TikTok. Per貌 aprofitant aquesta atracci贸 que representa per als joves, qu猫 podem fer per dur el TikTok a classe?

TikTok 茅s la xarxa social m茅s utilitzada entre els joves , s鈥檋a consolidat com la plataforma de les tend猫ncies virals i 茅s, alhora, utilitzada per centenars de milions de persones. Els joves hi veuen l鈥檕portunitat d鈥檈xpressar-se art铆sticament, convertir-se en creadors de petites produccions o reproduir espectaculars performance virals. Tenint en compte aquest nivell d鈥檌nflu猫ncia envers el p煤blic juvenil, 茅s interessant plantejar-nos les xarxes socials com un recurs educatiu i, m茅s concretament, valorar els avantatges que pot suposar incorporar l鈥櫭簊 de TikTok a classe.

脥ndex del post

Les Xarxes Socials i l'educaci贸

Les xarxes socials no deixen de ser un vincle virtual amb la societat, ja que permeten desenvolupar un sentit de pertinen莽a, acceptaci贸 i reconeixement respecte als altres. Des dels centres educatius, cal trobar la forma d鈥檌ncorporar les xarxes socials perqu猫 esdevinguin una estrat猫gia did脿ctica que faciliti el proc茅s d鈥檃prenentatge i afavoreix el vincle entre el docent i l鈥檃lumne.

Tanmateix, les xarxes socials s贸n la forma m茅s general de conviv猫ncia entre els joves, la qual cosa condiciona la seva forma de percebre les relacions socials i incideix en la construcci贸 de la pr貌pia identitat. Davant d鈥檃quest fet, l鈥檈ducaci贸 no pot obviar aquesta realitat i cal ensenyar als joves que la seva identitat com a persones no s鈥檋a de construir 煤nicament de manera digital, que 茅s ef铆mera i, sovint, irreal. Per tant, 茅s important con猫ixer i estudiar les plataformes que els joves tenen a l鈥檃bast perqu猫 entenguin com funcionen, quins avantatges poden oferir i aix铆 poder educar els infants i els joves a fer-ne un bon 煤s.

TikTok i l'aprenentage social

Els joves s贸n nadius digitals, es comuniquen i estableixen relacions de forma molt diferent a nosaltres. Aix貌 no 茅s ni bo ni dolent, per貌 s铆 que cal tenir-ho molt en compte, ja que requereix d鈥檜na maduresa equiparable a la que es necessita per al m贸n real.

El bon 煤s de les xarxes socials anir脿 molt relacionat amb l鈥檃prenentatge social que els alumnes hagin anat adquirint al llarg dels anys. Les xarxes socials donen la possibilitat d鈥檃ccedir al m贸n sencer sense sortir de casa, per貌 no han de substituir les relacions personals, per tant, cal intentar que els joves no quedin exclosos del m贸n social. Alhora, les TIC聽i les xarxes socials s贸n una oportunitat per con猫ixer noves realitats, llocs, cultures, costums i persones, i ofereixen la possibilitat d鈥檃dquirir m茅s coneixements a l鈥檃bast d鈥檜n clic.

TikTok i la comunicaci贸

En aquest context en qu猫 les xarxes socials tenen un pes tan important en la comunicaci贸 entre els joves, 茅s important que aprenguin a comunicar-se m茅s enll脿 d鈥檃questes plataformes i se centrin especialment en el desenvolupament de tots els aspectes que conformen el processos comunicatius, com la comunicaci贸 no verbal. Tanmateix, cal tenir en compte que la comunicaci贸 des de darrere d鈥檜na pantalla pot ser, en molt casos, menys tolerant i m茅s agressiva, ja que l鈥檜suari pot tenir una falsa sensaci贸 de protecci贸, la qual cosa propicia comportaments que no es desenvoluparien en la 鈥渧ida real鈥.聽

En contraposici贸, les xarxes socials s贸n per als joves un bon mitj脿 per expressar lliurement idees, pensaments i emocions, fet que les converteix en una interessant eina per compartir i intercanviar reflexions.

TikTok i l鈥檃prenentatge emocional

En molts casos, les xarxes socials representen la possibilitat de sentir-se validat i acceptat, i aix貌 condiciona l鈥檃utoconcepte que els joves tenen de si mateixos, motiu pel qual la seva autoestima estar脿 molt relacionada amb la interacci贸 que desenvolupen amb el m贸n virtual i se sentiran m茅s o menys jutjats i condicionats per uns patrons de bellesa validats a trav茅s de 鈥渓ikes鈥 i seguidors. 脡s, doncs, important treballar l鈥檃utoestima dels alumnes per no condicionar-ne el benestar emocional i psicol貌gic en l鈥檃cceptaci贸 que tenen a les xarxes socials.

Al mateix temps, pot ser interessant utilitzar TikTok com a recurs educatiu per treballar la gesti贸 emocional dins de les aules. Com expliquem al post 鈥Beneficis de l鈥檈ducaci贸 emocional鈥, per desenvolupar consci猫ncia emocional cal aprendre a recon猫ixer les emocions pr貌pies i les dels altres. Per consolidar-ho, 茅s essencial presentar din脿miques que despertin l鈥檌nter猫s dels joves, com, per exemple, vinculant TikTok i la gesti贸 emocional.

Exemples d鈥櫭簊 de TikTok a classe

Introduir el TikTok a classe pot ser una bona oportunitat per facilitar el proc茅s d鈥檈nsenyament-aprenentatge, a partir de les motivacions personals dels alumnes, i afavorir aix铆 l鈥檃prenentatge significatiu, el qual que connecta amb la seva vida quotidiana i parteix dels seus interessos.

Aix铆 doncs, es pot, per exemple, treballar l鈥檈ducaci贸 emocional proposant als joves que desenvolupin un projecte de performance a partir de les eines que TikTok els ofereix. Els alumnes hauran de dissenyar i crear un v铆deo on es representen diverses emocions segons com cadasc煤 les percep. Aquest projecte ser脿 compartit amb el docent i la resta de companys sense que necess脿riament hagin de penjar-lo en alguna de les xarxes. Al v铆deo seg眉ent podreu trobar-ne un exemple:

Per afavorir un bon clima d鈥檃ula, alhora que es desenvolupen les compet猫ncies socials dels alumnes, es pot proposar una activitat per aprendre a expressar les virtuts i els aspectes positius dels companys. Per fer-ho, caldr脿 que a cada alumne se li assigni, secretament, un company. L鈥檃lumne haur脿 de crear, mitjan莽ant TikTok, un muntatge en qu猫 es transmeti un missatge positiu relacionat amb el company que li ha tocat, acompanyant-ho d鈥檜na impacte visual i/o musical. Els muntatges es compartiran a l鈥檃ula i la resta d鈥檃lumnes hauran d鈥檈ndevinar quin alumne s鈥檈st脿 descrivint.

Una mica m茅s sobre les xxss a classe

L鈥櫭簊 de TikTok o, m茅s ben dit, l鈥檃b煤s i les conseq眉猫ncies que se鈥檔 deriven, l鈥檋an convertit en tema de debat, i m茅s tenint en compte que 茅s la plataforma estrella entre la gent jove. Des del sistema educatiu no es pot invisibilitzar aquest impacte, ja que fer-ho suposa deixar els joves sols davant d鈥檜na situaci贸 que els pot superar.

Introduir TikTok a classe pot ser una gran oportunitat per aproximar-nos als seus interessos i desenvolupar una educaci贸 emocional que els permeti millorar el seu propi benestar.
I vosaltres, creieu que les xarxes socials poden ser un bon recurs per utilitzar a les aules? Treballeu amb alguna de les plataformes que actualment utilitzen els joves?聽

Ens acomiadem amb un v铆deo que us mostra com alguns docents estan comen莽ant a explorar les possibilitats d’aquesta plataforma per apropar-se als seus alumnes. Qu猫 n’opineu?

Voleu millorar les vostres compet猫ncies en educaci贸 emocional i les TIC?

Aquests s贸n alguns dels cursos de Doqua que et poden ajudar.

  • Educaci贸 Secund脿ria , P铆ndoles formatives gratu茂tes

    Introducci贸 a la comunicaci贸

    A trav茅s d鈥檃questa p铆ndola formativa es pret茅n fer una introducci贸 a la import脿ncia de la comunicaci贸 en els centres educatius i de con猫ixer les maneres de comunicar-nos amb companys, alumnes i fam铆lies.聽Es tracta de l’apartat introductori del curs “Introducci贸 amb l’煤s de les TIC”, de 30 hores,聽on establim les bases de la formaci贸.

  • 80 hores , Diversitat i educaci贸 especial

    Diversitat amb ed. emocional

    Aquest curs online d’atenci贸 a la diversitat t’apropar脿s als continguts curriculars i les compet猫ncies dels alumnes tenint present el component emocional d’aquests. Mitjan莽ant les diferents activitats del curs per a docents, et familiaritzar脿s amb les compet猫ncies emocionals i les aplicar脿s seguint les millors estrat猫gies.

    Curs reconegut pel Departament.

0 comentaris

Deixa un comentari

L'adre莽a electr貌nica no es publicar脿. Els camps necessaris estan marcats amb *

Posts anteriors

Aqu铆 tens els 煤ltims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per tem脿tica des del men煤 superior
avaluar amb r煤briques

Avaluar amb r煤briques

Si necessites saber qu猫 茅s una r煤brica, com fer-ne una i quines alternatives a aquest model d’avaluaci贸 hi ha, t’ajudem.

Que es edmodo

Qu猫 茅s Edmodo

T’ajudem a con猫ixer Edmodo, una de les plataformes digitals m茅s 煤tils a l’aula per comunicar-te amb l’alumnat de manera 貌ptima.