Gamificaci贸 2 – Eines per fer jocs de preguntes i respostes din脿miques amb l鈥檃lumnat

Seguim amb la s猫rie d鈥檃rticles a qu猫 ens hem dedicat per endinsar-nos i donar resposta a qu猫 茅s la gamificaci贸. Per fer-ho, comen莽arem recordant la idea m茅s important que vam voler exposar en el primer article de la s猫rie.

Aquest article forma part d’una s猫rie basada en aplicar la gamificaci贸 a l’aula. Aqu铆聽pots llegir-ne la primera part.

Seguim amb la s猫rie d鈥檃rticles a qu猫 ens hem dedicat per endinsar-nos i donar resposta a qu猫 茅s la gamificaci贸. Per fer-ho, comen莽arem recordant la idea m茅s important que vam voler exposar en el primer article de la s猫rie. Com recordareu…

Consisteix a incloure elements de joc en l鈥檈ntorn i que, en un primer moment, no tenen un caire l煤dic
脡s a dir, la idea principal de gamificar l鈥檃ula 茅s utilitzar elements que s贸n propis dels entorns de joc, com ara puntuacions, r脿nquings, millores, power-ups, reptes, missions, avatars鈥, tot per mirar de modificar el comportament de les persones. En el nostre 脿mbit, el m贸n educatiu, la finalitat 茅s obtenir un entorn engrescador i estimulant per a l鈥檃prenentatge i fomentar la repetici贸 d鈥檃lguns comportaments que, d鈥檃ltra banda, els alumnes no estarien motivats per dur a terme. B脿sicament, es tracta de fomentar un aprenentatge basat en el joc.

El repte de gamificar l鈥檃ula

En l鈥檃nterior article, a banda de presentar el concepte de gamificaci贸 i algunes de les seves implicacions a l鈥檋ora de pensar a incloure aquest tipus de mec脿niques a les nostres sessions, vam explicar que actualment hi ha un seguit d鈥檈ines digitals, gaireb茅 totes, que ens poden facilitar molt la feina a l鈥檋ora de pensar a integrar la gamificaci贸 a les nostres aules.
Si anteriorment es va parlar de les eines per crear ins铆gnies o badgets que ens ajuden a visualitzar objectius assolits, progressos o aprenentatges nous, en aquest article parlarem de les eines per crear preguntes i respostes a l鈥檃ula.

Eines de gamificaci贸 basades en jocs de preguntes i respostes

Aquest tipus d鈥檈ines poden resultar especialment interessants a l鈥檋ora de donar un feedback immediat als alumnes i tamb茅 per despertar el seu inter猫s a l鈥檋ora de participar en determinades activitats.
  • Kahoot
    En aquest cas, es tracta d鈥檜na de les aplicacions m茅s conegudes d鈥檃quest 脿mbit que ens permetr脿 dur a terme concursos de preguntes i respostes a l鈥檃ula d鈥檜na forma senzilla: Kahoot. Abans de la sessi贸, cal crear un Kahoot amb les preguntes i quatre possibilitats de resposta (una 茅s la correcta) que volem utilitzar a l鈥檃ula.El dia que vulguem fer servir el q眉estionari oferirem als alumnes el codi per accedir al nostre Kahoot. L鈥檃lumnat haur脿 de tenir dispositius m貌bils o ordinadors per indicar les respostes d鈥檈ntre les quatre possibilitats. Amb aquesta eina de gamificaci贸 podem introduir a les nostres classes r脿nquings i competici贸 individual o per equips, alhora que repassem continguts ja treballats d鈥檜na manera divertida. No us perdeu el seg眉ent v铆deo amb un exemple d鈥櫭簊.

  • Quizlet

    Aquesta 茅s una de les plataformes de targetes o flashcards m茅s conegudes i utilitzades per la seva facilitat, tant a l鈥檋ora de crear els nostres propis packs de targetes com a la d鈥檜tilitzar packs pr猫viament creats per altres usuaris. A m茅s, Quizlet ofereix altres modalitats, com ara Quizlet Live, amb un funcionament molt similar al de Kahoot, en qu猫 els alumnes formen grups i competeixen en un concurs de preguntes i respostes.

    D鈥檃ltra banda, tamb茅 incorpora eines d鈥檈studi individual, como ara Aprendizaje Quizlet, que proposa un recorregut per aprendre sobre diferents tem脿tiques, o fins i tot l鈥檈ina de diagrames per crear i estudiar d鈥檜na manera m茅s visual. En aquest enlla莽 podeu veure un exemple de Quizlet.

  • Plickers

    Presentem una darrera versi贸 d鈥檃quest tipus d鈥檃plicacions que, si b茅 tamb茅 consisteix en una plataforma de preguntes interactives, en aquest cas incorpora un element diferencial que la converteix en una opci贸 for莽a interessant: Plickers. En aquest cas, l鈥檃lumnat contesta les preguntes que es van formulant en cada moment aixecant diferents targetes en els quals apareixen codis.

    D鈥檃questa manera, escanejant tota la classe amb el nostre m貌bil podrem 鈥渞ecollir鈥 les respostes de tot l鈥檃lumnat, que apareixeran directament a la pantalla en la qual estiguem usant l鈥檃plicaci贸 en aquell moment. 脡s una manera molt f脿cil i visual de donar feedback en temps real i accessible en cas que l鈥檃lumnat no disposi de dispositius m貌bils. Com que una imatge val m茅s que mil paraules, al v铆deo seg眉ent podreu descobrir millor aquesta eina de gamificaci贸.

  • Celebriti


    Aquesta nova eina que presentem a continuaci贸, anomenada Cerebriti, va un pas m茅s enll脿 de les que hem vist fins ara i no es limita nom茅s a crear concursos de preguntes i respostes, sin贸 que permet, tant a l鈥檃lumnat com al professorat, crear els seus propis jocs a partir de plantilles que l鈥檃plicaci贸 ofereix per treballar i refor莽ar qualsevol dels continguts vistos pr猫viament a classe.

    Aquestes plantilles permeten la creaci贸 de jocs, com ara 鈥渢robar la parella鈥, 鈥減araules secretes鈥, 鈥渞esposta m煤ltiple鈥, 鈥渞elacionar鈥… D鈥檃questa manera, els alumnes no nom茅s poden refor莽ar els aprenentatges jugant a les propostes de la plataforma, sin贸 tamb茅 crear els seus propis jocs per a l鈥檈studi personal o per reptar els companys i companyes. Amb aquesta eina s鈥檃consegueix seguir fomentant l鈥檃prenentatge basat en el joc a partir d鈥檜na experi猫ncia doble com a consumidor i com a creador de propostes. Aquesta eina tamb茅 ofereix una versi贸 per al docent, amb funcionalitats concretes, com ara fer un seguiment de cada alumne i assignar jocs a un alumne o a diversos de manera personalitzada. No us perdeu aquest v铆deo, on podreu veure-ho amb m茅s detalls.

Com veieu, en el cas de les eines per generar jocs de preguntes i respostes a l鈥檃ula, tamb茅 comptem amb moltes opcions al nostre abast, cada una amb les seves pr貌pies caracter铆stiques.

Heu fet servir alguna d鈥檃questes eines i teniu exemples de jocs fets? Compartiu-los amb nosaltres i aix铆 ens enriquirem plegats!

M茅s informaci贸: