visual i pl脿stica en l'aprenentatge





Si us proposessin participar en una enquesta per saber quina 茅s l鈥檃ssignatura m茅s important del curr铆culum, quina escollir铆eu?  脡s for莽a probable que, si f茅ssim aquesta pregunta entre la poblaci贸, l鈥檈ducaci贸 visual i pl脿stica no quedaria entre les primeres posicions. Tradicionalment, s鈥檋a percebut aquest 脿mbit del coneixement, juntament amb altres de relacionats, com la m煤sica i l鈥檈xpressi贸 corporal, com a assignatures menys importants dins del curr铆culum.  Actualment, per貌, i fruit dels progressos que diversos estudis estan fent per con猫ixer millor el funcionament del nostre cervell, i concretament de la manera com aprenem, posen de manifest que caldria revisar aquesta percepci贸. L鈥檈ducaci贸 visual i pl脿stica, i altres formes d鈥檈xpressi贸 similars, sembla que tenen un paper m茅s fonamental en l鈥檃prenentatge del que pensem a primera vista.

Qu猫 hi diu la neuroci猫ncia?

Un cervell amb una bona plasticitat neuronal t茅 una gran capacitat per fer nous aprenentatges. Aprenentatges que depenen de diversos factors com, per exemple, l’entorn. Per貌, qu猫 茅s la plasticitat neuronal? Aquesta caracter铆stica del nostre cervell permet crear noves connexions entre neurones al llarg de tota la vida. Connexions que s贸n, precisament, les que permeten la possibilitat de generar nous aprenentatges. Aix铆 doncs, sembla una bona idea mirar de fomentar que els cervells dels nostres alumnes adquireixin una bona plasticitat neuronal. Els darrers estudis han demostrat que els primers anys de vida algunes de les activitats que generen m茅s plasticitat neuronal s贸n les relacionades amb la m煤sica, l鈥檃rt i la psicomotricitat, entre d鈥檃ltres. Aix铆 doncs, l鈥檈ducaci贸 visual i pl脿stica ens aporta tot un seguit de beneficis, entre els quals la millora de la plasticitat neuronal de l鈥檃lumnat, per貌 no 茅s l鈥櫭簄ic. Desgranem-los una mica m茅s detalladament鈥

Beneficis de les arts visuals en l’aprenentatge

Hi ha diferents beneficis de les arts visuals en el camp de l鈥檃prenentatge, per貌 ens centrarem principalment en aquests tres: 鈥 Activaci贸 de diverses 脿rees cerebrals. 鈥 Proc茅s cognitiu relacionat amb les funcions executives. 鈥 Gran integraci贸 amb les emocions dels aprenents. Vejam m茅s detalladament aquests beneficis:

Activaci贸 de diverses 脿rees cerebrals

Davant d鈥檜na activitat relacionada amb qualsevol manifestaci贸 art铆stica, el nostre cervell n鈥檃ctiva moltes 脿rees diferents. Diversos estudis confirmen que l鈥檈scor莽a cerebral de tipus visual 茅s molt m茅s extensa que, per exemple, l鈥檈scor莽a auditiva, per tant, d鈥檈ntrada, si visualitzem una obra d鈥檃rt, la part del cervell que s鈥檃ctiva 茅s molt m茅s extensa que en altres tipus d鈥檃ctivitats. D鈥檃ltra banda, si l鈥檃ctivitat art铆stica va una mica m茅s enll脿 de la simple visualitzaci贸 i s鈥檈mmarca en l鈥櫭爉bit de la creaci贸 art铆stica, tamb茅 s鈥檃ctiven altres 脿rees cerebrals relacionades amb la mem貌ria i les emocions.

Com podem aplicar aquesta informaci贸 a l鈥檃ula?

A partir d鈥檃questa informaci贸, si quan dissenyem activitats d鈥檃prenentatge mirem d鈥檃fegir-hi components de tipus art铆stic, s鈥檃favorir脿 activar en l鈥檃lumnat m茅s 脿rees cerebrals.  A m茅s, si tenim en compte que aquesta vinculaci贸 es far脿 des d鈥櫭爎ees que no s贸n pr貌piament les de les arts pl脿stiques, com, per exemple, en matem脿tiques quan s鈥檃nalitzen les proporcions d鈥檃lgunes obres d鈥檃rt o en hist貌ria en analitzar quadres i fotografies que immortalitzen moments hist貌rics, el cervell passar脿 a fer connexions entre 脿rees diferents.  Aquest fet ens aporta, doncs, un seguit de beneficis en comparaci贸 amb una activitat d鈥檃prenentatge que no tingui en compte el component art铆stic.

Proc茅s cognitiu relacionat amb les funcions executives

D鈥檃ltra banda, els processos cognitius que s鈥檃ctiven quan duem a terme una activitat de caire art铆stic estan fortament relacionats amb les funcions executives del cervell. Aquest terme, proposat per la Dra. Muriel Lezak (1982), es pot definir com el conjunt de capacitats cognitives necess脿ries per controlar i autoregular la pr貌pia conducta. Per貌, per a qu猫 serveixen les funcions executives? Segons el Dr. David Bueno, el domini de les funcions executives 茅s la clau per aconseguir l鈥櫭▁it vital. 脡s a dir, tenir la capacitat de planificar futurs desitjables, prendre decisions encaminades a assolir aquests objectius i adequar el nostre comportament per poder-los aconseguir. Com a part de les funcions executives, n鈥檋i ha de necess脿ries, com la mem貌ria de treball, la planificaci贸, la flexibilitat o la presa de decisions complexes. 脡s cert que aquestes funcions es poden trobar en activitats d鈥檃prenentatge molt diferents, per貌 cal tamb茅 entrenar-les i posar-les en pr脿ctica en escenaris d鈥檃prenentatge diferents, i no hem d鈥檕blidar que les arts pl脿stiques tamb茅 ajuden a entrenar les funcions executives en els nostres infants i joves.

Gran integraci贸 amb les emocions dels aprenents

Finalment, per貌 no menys important, les activitats art铆stiques s贸n un moment immillorable per treballar tamb茅 les emocions. Una caracter铆stica pr貌pia de l鈥檃rt visual, ent猫s com a llenguatge de comunicaci贸, 茅s que apel路la a les emocions. Per tant, com tots els elements comunicatius, l鈥檃rt ens permet expressar les nostres pr貌pies emocions. Si voleu activitas per potenciar les emocions, les podeu trobar en aquest post. Les emocions, com ja sabem gr脿cies a la neuroci猫ncia, funcionen com a element fixador dels aprenentatges que s鈥檈stiguin produint. 脡s aix铆 com la incorporaci贸 de les emocions, en aquest cas a trav茅s d鈥activitats d鈥檈ducaci贸 visual i pl脿stica, 茅s un benefici afegit que cal tenir en compte a l鈥檋ora de dissenyar les activitats d鈥檃prenentatge.

Altres beneficis de les arts visuals que cal tenir en compte

Com podem intuir, els beneficis de l鈥檈ducaci贸 visual i pl脿stica per als nostres aprenents no hi caben, en un senzill article del nostre blog, per貌 no voldr铆em acabar sense esmentar, de manera superficial, altres idees que ens poden ajudar a situar les arts pl脿stiques al lloc que els correspon:
  • L鈥檃rt com a llenguatge 茅s universal i pot esdevenir un fant脿stic element integrador per treballar la inclusi贸 dels nostres infants i joves en entorns diversos i multiculturals.
  • Dins encara de l鈥櫭爉bit comunicatiu, les activitats art铆stiques s贸n una manera molt interessant d鈥檈xplorar noves vies i canals d鈥檈xpressi贸 de sentiments, emocions i pensaments que, d鈥檃ltra manera, costarien m茅s de ser expressats.
  • Les arts pl脿stiques s贸n, a m茅s, una gran activitat per despertar, fomentar i treballar la creativitat dels alumnes.
  • Una caracter铆stica pr貌pia de les activitats art铆stiques 茅s el seu fort component l煤dic. L鈥檃rt 茅s un gran espai de jocs on provar coses i sortir de les normes, i on no hi ha respostes correctes o incorrectes; en definitiva, es pot explorar per plaer.
  • Fruit del seu component l煤dic, les activitats de caire art铆stic tamb茅 poden ser un element motivador i sempre benefici贸s per a un proc茅s d鈥檃prenentatge en el qual, sovint, cal mantenir un nivell d鈥檈sfor莽, exig猫ncia i dedicaci贸 elevat.

Per acabar鈥

Ara que ja hem vist les diverses maneres en qu猫 l鈥檈ducaci贸 visual i pl脿stica ens pot ajudar a millorar els processos d鈥檃prenentatge en els nostres centres escolars, 茅s un bon moment per tornar a plantejar la pregunta amb la qual hem comen莽at aquest article: 鈥淪i us proposessin participar en una enquesta per saber quina 茅s l鈥檃ssignatura m茅s important del curr铆culum, quina escollir铆eu?鈥 Potser la primera resposta no serien les arts pl脿stiques, per貌 esperem que, com a m铆nim, pugui pujar algunes posicions en el c貌mput global. De fet, hi ha alguns autors (i no s贸n pocs) que consideren que seria m茅s apropiat fer girar la resta de coneixements i aprenentatges a partir dels eixos principals de l鈥檃rt, la m煤sica i l鈥檈xercici, perqu猫 aix铆, potser en un futur, els nostres fills i filles viurien una escolaritzaci贸 diferent a la nostra, i esperem que m茅s moguda i m茅s art铆stica que la que tenim actualment. Relacionat amb tot aix貌, hi ha un concepte cada vegada m茅s popular a les aules anomenat Visual Thinking, aqu铆 et parlem d’ell.  Us recomanem que visualitzeu aquesta entrevista realitzada al Dr. David Bueno, en qu猫 explica la import脿ncia de la creativitat vinculada a l鈥檈ducaci贸:


Voleu formar-vos com cal sobre aquest tema? 

Doqua ofereix el curs per a docents de Neuroeducaci贸 i creativitat a l’aula, reconegut pel Departament d’Educaci贸. El podeu consultar aqu铆 mateix:


Posts relacionats: