Com promoure la creativitat en les activitats d’aula

Una tasca molt important del docent és aconseguir implicar l'alumne a les activitats que es desenvolupen a classe, d'aquesta manera s'incentiva la seva iniciativa i es motiva la seva participació amb els companys.

Com promoure la creativitat en les activitats d'aula

Una tasca molt important del docent és aconseguir implicar l’alumne a les activitats que es desenvolupen a classe, d’aquesta manera s’incentiva la seva iniciativa i es motiva la seva participació amb els companys. 

Aquí us deixem cinc passos a seguir per promoure la creativitat en les aules de les escoles:

Pas 1

Proporcionar instruccions obertes en les tasques.

El fet de plantejar activitats obertes, de respostes múltiples, no delimiten la forma de resoldre la situació o problema, al contrari, varies són les solucions o idees que hi tenen cabuda i es permet arribar a tots els alumnes. Per exemple, deixar escollir el tema de la redacció, plantejar operacions matemàtiques de resposta oberta, com ara X + Y=10…

Pas 2

Elegir entre diferents opcions.

Presentar un ventall divers d’activitats per a què ells escullin quines volen realitzar i puguin rotar entre aquestes activitats.

Pas 3

Proposar activitats del tipus "què passaria si…"

És una activitat de resposta oberta i on es treballa la creativitat a través de plantejar situacions “rares”, poc usuals, per tal que pensin en possibles solucions o idees. Es pot fer de forma oral, o bé, per escrit. Per exemple:

  • Què passaria si fossis un dofí?
  • Què passaria si no existís l’escola?

Pas 4

Inventar activitats i exercicis.

Els mestres som els que acostumem a proposar les preguntes, els problemes a solucionar, les activitats a realitzar en general. En aquest punt la proposta és que deixem als alumnes que ens plantegin els temes de les redaccions, jocs matemàtics per fer un dia determinat a l’aula, que s’inventin qüestions per debatre a la classe a través d’una notícia, d’un mapa o d’un gràfic…

Pas 5

Realitzar activitats amb condicions.

Es tracta de plantejar activitats però amb uns requisits o limitacions que han de complir, per tal d’afavorir la creativitat. Algunes situacions podrien ser:

  • Anomena durant 1 minut coses que tinguin forma circular, o bé, totes les coses que es poden fer amb una caixa de cartró…
  • Inventar una suma on el resultat hagi de ser 208 emprant com a màxim cinc números.
  • Escriure una història on el final sigui “… i el ratolí va marxar de la ciutat”.
  • Redactar un conte sense emprar la lletra “M” i la “O”.

Quins cursos et poden ajudar?

Deixa anar la teva imaginació i i potencia la creativitat dels teus alumnes aprofundint en neuroeducació i arts plàstiques! Des de Doqua, et proposem diverses formacions que et poden ajudar.

  • 30 hores , Educació Infantil

    Neuroeducació i creativitat a l’aula

    En aquest curs per a docents comprendràs l’estructura dels estudis neurocientífics que estudien com es desenvolupa la creativitat. T’oferirem diferents tècniques i pràctiques per a potenciar la creativitat i la imaginació dels teus alumnes.

    Curs reconegut pel Departament.

  • 30 hores , Educació Infantil

    Plàstica avançat

    En aquest curs de plàstica per a docents aprofundiràs en diferents tècniques artístiques amb diversos tipus de papers i materials de construcció. Al mòdul final, integraràs les activitats artístiques en qualsevol unitat didàctica no relacionada directament amb les arts plàstiques.

    Curs reconegut pel Departament.

  • 30 hores , Educació Infantil

    Plàstica inicial

    En aquest curs de plàstica per a docents, aprendràs eines i estratègies pràctiques per a fomentar l’educació artística a les etapes d’Educació Infantil i de Primària. Fomentaràs l’experimentació, la creativitat i l’intercanvi de treballs a classe. En aquest curs duràs tot el contingut teòric a la pràctica.

    Curs reconegut pel Departament.