formaci贸 del professorat

Nom茅s utilitzem el 10% del nostre cervell?3 min read

Un dels 煤ltims llibres que parlen sobre neuroci猫ncia 茅s Neuromitos en educaci贸n (2015) d鈥橝nna For茅s, Jos茅 Ram贸n Gamo, Jes煤s C. Guill茅n, Teresa Hern谩ndez, Marta Ligioz, F茅lix Pardo y Carme Trinidad. Tot i que us recomanem llegir el llibre, des d鈥檃quest blog ens agradaria parlar-vos d鈥檃lguns dels neuromites que es parlen en aquest.

Nom茅s utilitzem el 10% del nostre cervell?

Un dels 煤ltims llibres que parlen sobre neuroci猫ncia 茅s Neuromitos en educaci贸n (2015) d鈥橝nna For茅s, Jos茅 Ram贸n Gamo, Jes煤s C. Guill茅n, Teresa Hern谩ndez, Marta Ligioz, F茅lix Pardo y Carme Trinidad.聽

Tot i que us recomanem llegir el llibre, des d鈥檃quest blog ens agradaria parlar-vos d鈥檃lguns dels neuromites que es parlen en aquest.

Avui, ens centrem en un dels mites m茅s extesos sobre el nostre cervell…

Neuromite

Nom茅s utilitzem el 10% del nostre cervell

A la pel路l铆cula Lucy, de la famosa actriu Scarlett Johanson, apareixia una noia que, en assimilar una droga per accident aconseguia augmentar l鈥檃ctivaci贸 de les seves neurones per sobre del 10%. Aquesta pel路l铆cula va rebre algunes cr铆tiques negatives, entre d鈥檃ltres, pel tema referent a la teoria de qu猫 nom茅s utilitzem el 10% del nostre cervell.

El mite del 10% del cervell 茅s una creen莽a popular molt estesa que diu que la gran majoria dels 茅ssers humans nom茅s utilitzem un 10% del nostre cervell. Cercar els or铆gens del mite 茅s una tasca dif铆cil. Un dels seus or铆gens el podem trobar a l鈥檃ny 1936, al pr貌leg que Lowell Thomas va fer, citant a William James (alma mater de Harvard), al llibre de Dale Carnegie Com guanyar amics i influir sobre les persones. En aquest es defensa la idea de que nom茅s utilitzem una petita part dels nostres recursos mentals i f铆sics.

Un altre possible origen, entre d鈥檃ltres, podria ser una mala comprensi贸 o interpretaci贸 de les investigacions neurol貌giques realitzades a finals del segle XIX i a principis del segle XX. Un d鈥檈lls 茅s que nom茅s el 10% de les neurones estiguin 鈥渆nceses鈥 en un moment determinat; l鈥檃ltre, que nom茅s s鈥檋avien pogut estudiar un 10% de les funcions cerebrals.

Quines repercussions t茅 aquest neuromite?

Si nom茅s utilitzem el 10% del nostre cervell, qu猫 podr铆em arribar a fer si utilitz茅ssim el 90% restant? Podem estimular les parts del cervell que no fem servir? Escoltar m煤sica de Mozart ens podria ajudar?

Segons Jos茅 Ram贸n Gamo i Carme Trinidad (2015), aquestes preguntes s鈥檕riginen a partir de la idea de que nom茅s utilitzem un 10% de la nostra capacitat. Aquest neuromite, de ser cert, permetria obrir infinites possibilitats evolutives, com es poden veure a la pel路l铆cula Lucy, com la telequinesia, la telepatia, etc.

Veritat o mite?

Tecnologies com la tomografia per emissi贸 de positrons (PET) i la resson脿ncia magn猫tica funcional han aportat grans resultats en quant als nivells d鈥檃ctivaci贸 cerebral. Aquestes tecnologies han demostrat que, fins i tot quan dormim, totes les 脿rees del nostre cervell presenten algun tipus d鈥檃ctivitat. Tot aix貌 seria impossible si nom茅s utilitz茅ssim el 10% del nostre cervell. D鈥檃ltra banda, seria l貌gic pensar que si haguessin c猫l路lules del nostre cervell que no s鈥檜tilitzen, aquestes degenerarien, com passa amb algunes malalties com l鈥橝lzheimer.

Sigui com sigui, el cervell 茅s un 貌rgan complex – representa un 2% del nostre pes corporal i consumeix un 20% de l鈥檈nergia disponible (Della Chiesa et al., 2007). Actualment, la neuroci猫ncia ha demostrat que utilitzem el 100% del nostre cervell. El repte 茅s saber com apr猫n per tal d鈥檃judar el nostre alumnat a aprendre millor.

Coneix el cervell i com potenciar l'aprenentatge

Et proposem varis articles en aquest mateix blog sobre com desenvolupar la imaginaci贸, la creativitat i com atendre millor a la diversitat tenint en compte el desenvolupament cognitiu de l’alumnat.

Aquests s贸n alguns cursos que et poden ajudar.

  • 80 hores

    Diversitat amb ed. emocional3 min read

    140,00150,00
Shopping Cart
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?馃槂 Envia'ns un Whats!
Hola! 馃檵馃徏鈥嶁檧锔
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.