
Crisi en la comprensió lectora de l’alumnat de primària a Catalunya
L’alumnat de primària a Catalunya cau 15 punts respecte l’any 2016 en comprensió lectora, quedant a la cua de la mitjana espanyola
Catalunya se situa a la cua de l’Estat en els nivells de comprensió lectora de l’alumnat de quart de primària. Són dades de l’informe PIRLS 2021 (Estudi Internacional de Progrés de Comprensió Lectora), des d’ahir desglossades per comunitat autònoma. Mentre la mitjana espanyola es troba en els 522 punts, ja per sota de la de la Unió Europea, de 528 punts, la catalana cau fins als 507 punts respectivament.
Aquesta davallada suposa una caiguda de 15 punts menys respecte al darrer informe, de l’any 2016. Aquesta nova realitat situa l’alumnat de quart de primària a Catalunya en el tercer pitjor lloc d’Espanya, només per darrere de Melilla (498) i Ceuta (496). Lògicament, és un factor que ha acabat esdevenint noticia. Els motius d’aquest descens són diversos, però principalment se’n destaquen la manca de generar un hàbit lector entre els més joves, la crisi de la covid, la complexitat de les aules catalanes o la manca d’estratègies específiques per incrementar els nivells de comprensió lectora a les aules.
Aquests resultats s’alineen amb els de competències bàsiques a 6è i 4t d’ESO realitzats el 2021 i el 2022 i, en certa manera, no sorprenen. Així ho destaca el Departament d’Educació, comentant que el percentatge d’alumnes amb nivell alt s’ha reduït i que, a més, la complexitat a les aules catalanes és més gran. Des de l’any 2006 s’ha doblat el percentatge d’alumnes nouvinguts a les aules de Catalunya, situant-se avui per sobre del 30%.
S’impulsaran diferents mesures per tractar de revertir aquesta realitat. S’ha anunciat un pla pilot en 50 centres per l’any vinent, amb l’objectiu de determinar i analitzar què cal millorar. També es dinamitzaran les biblioteques, es fomentarà que les famílies s’impliquin més i es garantiran 30 minuts diaris de lectura a primària. Tot per revertir una davallada de més del doble respecte a la resta d’Espanya.
La nostra experiència realitzant formacions arreu de tota Catalunya ens ha permès estar en contacte, de primera mà, amb les necessitats i les realitats de cada centre. Sabem que la manca d’eines per reforçar els nivells d’assoliment de les competències lingüístiques és real, i són molts els docents que ens han manifestat que la comprensió lectora del seu alumnat no millora, que està estancada.
La proposta de Doqua per ajudar a les escoles de primària és Doquaedu, una caixa d’eines dissenyada per adaptar-se a cada aula, a les necessitats específiques de cada centre. És una metodologia híbrida, que aprofita les bondats del material digital (les activitats s’adapten automàticament al nivell de l’alumne i s’autocorregeixen) i també té presents els beneficis dels quaderns i les fitxes en paper. La clau és l’equilibri entre tots dos formats.
Doquaedu va més enllà de la millora de la comprensió lectora de l’alumnat de primària. Per incrementar els nivells d’assoliment de les competències lingüístiques s’han de cobrir totes les àrees de la llengua, i això és justament el que fa el nostre material. Vols saber-ne més? A continuació et responem a tots els dubtes que puguis tenir.
Comparteix aquest article…
Millora les teves competències sobre tots els aspectes relatius a la programació didàctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educació.
Aprèn a conèixer Genially des de zero amb aquest curs online amb videotutorials. Acabada la formació, dominaràs l’eina de manera experta. Amb aquest aplicatiu podràs crear continguts interactius que despertaran l’atenció dels teus alumnes: presentacions, jocs, projectes i moltíssim més. Genially és un recurs ideal per fomentar la motivació i l’aprenentatge de l’alumnat, t’ajudarem a aconseguir-ho.
Curs reconegut pel Departament.
En aquest curs per a docents comprendràs l’estructura dels estudis neurocientífics que estudien com es desenvolupa la creativitat. T’oferirem diferents tècniques i pràctiques per a potenciar la creativitat i la imaginació dels teus alumnes.
Curs reconegut pel Departament.
Aquest curs per a docents aprendràs a millorar la comunicació entre els tres agents del centre educatiu: docents, alumnes i famílies. Establiràs canals de diàleg eficients aprofitant les eines digitals del present i aprendràs a abordar temes com la resolució de conflictes, la comunicació amb l’alumnat o les reunions entre docents.
Curs reconegut pel Departament.
L’alumnat de primària a Catalunya cau 15 punts respecte l’any 2016 en comprensió lectora, quedant a la cua de la mitjana espanyola
Doquaedu, la nova metodologia d’aprenentage de la llengua, arribarà a les escoles catalanes amb la col·laboració de La Torxa.
Et resumim què és la Competència Digital Docent, com s’acredita, quin és el seu marc de referència i com activar els seus nivells
T’ajudem a programar unitats didàctiques a secundària amb la LOMLOE amb aquestes recomanacions sobre totes les competències clau.
Aquest lloc web fa servir cookies per a poder oferir-te la millor experiència d'usuari possible. La informació de les cookies està emmagatzemada al navegador i realitza funcions com reconèixer quan tornes al nostre lloc web o ajudar el nostre equip a entendre quines seccions de l'el nostre lloc són més interessants i útils.
Les cookies estrictament necessàries haurien d'estar actives sempre perquè puguem guardar les teves preferències sobre les galetes.
Si desactives aquesta cookie, no podrem guardar les teves preferències. Això significa que cada vegada que visitis aquest lloc web hauràs d'habilitar o deshabilitar novament les cookies.
Més informació sobre la nostra Política de Cookies.
0 comentaris