formaci贸 del professorat

Com programar Unitats Did脿ctiques a Secund脿ria8 min read

T'ajudem a con猫ixer tots els requisits per a poder programar UD des de zero. Et presentem les diferents fases de creaci贸 i el seu objectiu.
programar-ud-secundaria

Programar unitats did脿ctiques 茅s una tasca que en algun moment o altre de la vida d鈥檜n docent s鈥檋a de realitzar. Potser es creen des de zero o potser s鈥檃profiten unitats did脿ctiques ja creades per adaptar-les al mateix context.

Sigui quin sigui el cam铆 seguit a l鈥檋ora de programar unitats did脿ctiques (UD), una cosa que tenim clara des de Doqua 茅s que hi ha uns m铆nims que, tant s铆 com no, s鈥檋an de contemplar en programar. Anem a veure鈥檒s!

Components de la programaci贸

Per a programar UD primer cal establir quina informaci贸 ha d鈥檋aver-hi recollida i res m茅s f脿cil que plantejar-se unes preguntes b脿siques:

Anem a veure-les concretades, per tal d’anar seguint el fil sobre qu猫 cal fer per programar unitats did脿ctiques.

Per a qu猫 ensenyem?

Aquesta pregunta ajuda a determinar all貌 que es pret茅n aconseguir en programar UD, 茅s a dir, els objectius d鈥檃prenentatge de la programaci贸: all貌 que l鈥檃lumnat haur脿 d鈥檋aver assolit en finalitzar-la.聽

脡s important tenir en compte que els objectius d鈥檃prenentatge s贸n el cam铆 perqu猫 l鈥檃lumnat vagi assolint les compet猫ncies b脿siques dels 脿mbits i, en aquest sentit, heu de recordar que podeu consultar la concreci贸 de les compet猫ncies b脿siques dels diferents 脿mbits de l鈥檈ducaci贸 secund脿ria a l鈥XTEC.

Com a consell, vinculeu els objectius d鈥檃prenentatge a les compet猫ncies b脿siques de l鈥櫭爉bit que toqui. D鈥檃questa manera, anireu evidenciant que cada UD ajuda a assolir-les. Per tal de redactar els objectius d鈥檃prenentatge, sempre ser脿 necessari iniciar-los amb un verb d鈥檃cci贸 en infinitiu. A l鈥檋ora de redactar els objectius sempre 茅s 煤til tenir a prop un llistat de verbs d鈥檃cci贸 com aquest.

Qu猫 ensenyem?

La gran pregunta, oi? Aquesta demana concretar els continguts que es treballen a la UD (i que segueixen sent necess脿ries per assolir les compet猫ncies b脿siques).

En identificar els continguts caldr脿 tenir en compte tant els continguts clau (que apareixen vinculats a les compet猫ncies b脿siques d鈥櫭爉bit) com als continguts curriculars. Caldr脿 tenir en compte que els continguts de les compet猫ncies transversals, tamb茅 s鈥檋an d鈥檃nar vinculant i treballant des de les diferents 脿rees; per aquest motiu 茅s tan important programar, per no deixar sense treballar cap contingut de totes les compet猫ncies b脿siques.

Quan i com ensenyem?

En programar UD cal establir el temps que caldr脿 per realitzar-la, les activitats i com es plantejaran aquestes activitats. Dit d鈥檜na altra manera, cal concretar: la temporitzaci贸, la seq眉enciaci贸 did脿ctica i les estrat猫gies metodol貌giques.

Pel que fa a les estrat猫gies metodol貌giques es poden fer servir aquelles que permetin assolir millor els objectius d鈥檃prenentatge plantejats. L鈥檌deal seria poder anar combinant estrat猫gies diferents per tal d鈥檕ferir experi猫ncies d鈥檃prenentatge diferents.

Les estrat猫gies metodol貌giques es concretaran en activitats que hauran d鈥檃nar pautades i seq眉enciades i, per aix貌 es recomana fer servir una estructura en tres fases: Fase inicial, Fase de Desenvolupament i Fase de S铆ntesi.

1.1. Fase inicial

En aquesta primera fase 茅s necessari plantejar a l鈥檃lumnat una situaci贸, propera a la realitat i que sigui motivadora i, que a m茅s, els pugui generar cert conflicte cognitiu. Aquests dos elements seran b脿sics perqu猫 l鈥檃lumnat tingui ganes de continuar en la UD.

A m茅s, tamb茅 caldr脿 identificar quins coneixements previs l鈥檃lumnat relaciona amb el tema que es treballa, i s鈥檋aur脿 de compartir qu猫 es vol assolir amb aquella UD i com s鈥檃valuar脿.

Per 煤ltim, caldr脿 proposar a l鈥檃lumnat que s鈥檌nvolucri en la planificaci贸 de les tasques a realitzar per tal de donar resposta a la situaci贸 plantejada inicialment.

Algunes de les activitats que es poden fer en aquesta fase inicial poden ser:

1.2. Fase de desenvolupament

Aquesta 茅s la part m茅s llarga de qualsevol UD, ja que 茅s on l鈥檃lumnat t茅 contacte amb els nous continguts, el relaciona amb els seus previs i genera aix铆 nous aprenentatges.

Tamb茅 ser脿 interessant en aquesta fase tenir en compte activitats que fomentin la regulaci贸 i autoregulaci贸 entre l鈥檃lumnat, 茅s a dir, activitats que permetin obtenir informaci贸 sobre com s鈥檈stan assolint els aprenentatges i com s鈥檈stan duent a terme les estrat猫gies plantejades en la fase inicial.

1.3. Fase final

I per acabar, a la fase final, en programar UD, caldr脿 proposar a l鈥檃lumnat activitats noves que permetin plasmar els aprenentatges adquirits en noves situacions.

A m茅s, tamb茅 caldr脿 fer activitats d鈥檃valuaci贸, no nom茅s per part del professorat sin贸 tamb茅 per part de l鈥檃lumnat que li permeti con猫ixer el grau d鈥檃ssoliments dels aprenentatges.

I per acabar, tamb茅 茅s important ajudar a l鈥檃lumnat a ser conscient dels seus aprenentatges i, per aquest motiu, caldr脿 fomentar la metacognici贸. Les activitats de metacognici贸 han de donar l鈥檕portunitat a l鈥檃lumnat de reflexionar, no nom茅s sobre el que han apr猫s, sin贸 tamb茅 sobre com ho han apr猫s.

El seg眉ent v铆deo permet veure amb m茅s detall qu猫 茅s la metacognici贸:聽

Per a qu猫, quan i com avaluem?

La darrera pregunta que quedava per respondre est脿聽 vinculada amb els criteris d鈥檃valuaci贸. Aquests han d鈥檌nformar sobre el grau d鈥檃ssoliment de les compet猫ncies.聽

L鈥檃valuaci贸 t茅 dues funcions, per a un costat valorar el proc茅s (qualificar els aprenentatges) i per un altre regular el proc茅s (veure en quin punt es troba l鈥檃lumnat per tal de valorar si cal fer canvis en la seq眉猫ncia did脿ctica o si cal oferir ajudes).

El proc茅s avaluador consta de 5 passos que s鈥檋an de tenir en compte en programar unitats did脿ctiques:

Model d鈥檜nitat did脿ctica

Per tal de plasmar tot el que s鈥檋a anat indicant en els apartats anteriors, es pot fer servir qualsevol format i disposici贸. L鈥檌mportant 茅s que hi sigui tota la informaci贸 i que sigui entenedora, tant per a nosaltres com per a la resta de companyes i companys que puguin necessitar consultar-la.

Tot i aix貌, el Departament d鈥橢ducaci贸 t茅 dos models diferents que s贸n prou complets per tal de poder tenir una base sobre la qual treballar (i si es desitja, personalitzar-la):

聽 聽 鈥 Model 1

聽 聽 鈥 Model 2

Per a utilitzar un model d鈥檜nitat did脿ctica realitzar pel Departament, nom茅s cal descarregar-se l鈥檃rxiu anant a: Fitxer -> Baixa -> I aqu铆 escollir el format desitjat.

Unitats did脿ctiques d'educaci贸 infantil

En fer les unitats did脿ctiques a educaci贸 infantil, el format i les premisses s贸n les mateixes que les explicades anteriorment, per貌 fent les adaptacions necess脿ries, tant pel que fa al curr铆culum com pel que fa a nivell de capacitats de l鈥檃lumnat.

A l鈥橝nnex 4 del document 鈥Curr铆culum i orientacions d鈥檈ducaci贸 infantil segon cicle鈥 es poden trobar models de pautes de programaci贸, diferenciades entre: projectes, situacions quotidianes i altres propostes.

I tamb茅 es poden trobar exemples de propostes did脿ctiques, espec铆fiques per a Infantil, en aquest repositori.聽

Exemple d'unitat did脿ctica a prim脿ria

En programar UD sempre est脿 b茅 tenir-ne alguna d鈥檈xemple. En aquesta web, a la part inferior, podreu un exemple d鈥檜nitat did脿ctica a prim脿ria.

Es tracta d鈥檜na mateixa situaci贸 d鈥檃prenentatge, per貌 concretada en funci贸 del nivell al qual va dirigida. Aix貌 vol dir que a l鈥檈xemple d鈥橴D per a 1r de Prim脿ria, la proposta 茅s m茅s senzilla i, en canvi, a la proposta per 6猫 茅s m茅s complexa.

El que oferim en aquest post s贸n unes pinzellades d鈥檜n proc茅s llarg i que necessita un proc茅s de reflexi贸 i d鈥檃n脿lisis tranquil.

prepara la teva programaci贸 per a les properes oposicions docents

La propera convocat貌ria d’oposicions docents oferir脿 1022 places de mestre i 1110 de professorat. Si t’hi presentes, t’interessa saber que oferim un curs per preparar oposicions on et corregirem la programaci贸 did脿ctica, independentment de la teva etapa educativa. Pots saber-ne m茅s aqu铆.

El nostre curs de programar unitats did脿ctiques amb situacions d'aprenentatge

De la mateixa manera, l’aplicaci贸 de la LOMLOE recomana de manera m茅s expl铆cita que mai la necessitat de programar unitats did脿ctiques amb situacions d’aprenentatge, una metodologia que ha arribat per quedar-se. Com 茅s probable que l’adaptaci贸 als canvis del nou Decret no sigui immediata, hem dissenyat un curs online per a programar unitats did脿ctiques amb situacions d’aprenentatge聽per ajudar-vos.

En aquest nou curs en v铆deo, repassareu tots els canvis incorporats a la LOMLOE i definireu una seq眉猫ncia d鈥檃ctivitats adaptada al nou Decret. Posteriorment, aprendreu a enriquir-la amb l鈥檃prenentatge cooperatiu, les rutines de pensament i altres instruments d鈥檃valuaci贸. Com veieu, 茅s un curs molt complet que us ajudar脿 adaptar-vos a la nova normativa. Esperem que us agradi!

Finalment i, com 茅s habitual, ens acomiadem amb una recomanaci贸 en v铆deo:

Comparteix aquest article…

Amplia les teves compet猫ncies sobre el tema d'avui amb aquests cursos

Millora les teves compet猫ncies sobre tots els aspectes relatius a la programaci贸 did脿ctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educaci贸.

2 thoughts on “Com programar Unitats Did脿ctiques a Secund脿ria<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">8</span> min read</span>”

  1. Marta Fern谩ndez

    Estaria interessada en saber si preparem per a realitzar unitats did脿ctiques i programacions per a oposicions.

    Gr脿cies.
    Marta

    1. Hola Marta! No preparem oposicions, ja que estem centrats en la formaci贸 per m猫rits (tant per oposicions com per altres gestions) tot i aix铆, estem treballant en una s猫rie de cursos que et serviran tamb茅 per a presentar-te tant de programaci贸 com de metodologies, tots actualitzats amb les normatives vigents. Us informarem a tot l’alumnat tant per correu com per les xarxes socials.

Leave a Comment

L'adre莽a electr貌nica no es publicar脿. Els camps necessaris estan marcats amb *

Posts anteriors

Aqu铆 tens els 煤ltims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per tem脿tica des del men煤 superior
Shopping Cart
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?馃槂 Envia'ns un Whats!
Hola! 馃檵馃徏鈥嶁檧锔
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.