
Idees de deures de nadal
T’oferim un seguit d’idees de deures de nadal per a infantil i primària. Coneix aquelles activitats imprescindibles per l’alumnat.
Has escoltat parlar de l’aprenentatge basat en problemes? Es tracta d’una de les metodologies innovadores del moment, tant per com es diferencia del mètode tradicional com per com empodera a l’alumnat, fent-lo molt més autònom i responsable del seu aprenentatge.
Si no la coneixes, avui repassarem els elements principals que la componen, parlarem de les seves fases i t’oferirem alguns exemples de l’aprenentatge basat en problemes. Per cert! Si t’animes a voler aplicar-lo, potser t’interessa el nostre curs en vídeo dedicat íntegrament als PBL. Som-hi!
L’aprenentatge basat en problemes és una metodologia activa on es presenta un problema real -o una situació problematitzada- als alumnes, per tal que ells mateixos es formulin preguntes i intentin esbrinar com resoldre’l. És un sistema que ajuda a que l’estudiant identifiqui necessitats d’aprenentatge i sigui més conscient de les seves aptituds.
L’objectiu dels PBL és aconseguir que els alumnes desenvolupin una sèrie de competències. Lògicament, es vol que assoleixin els continguts a aprendre. Però, també, es vol reforçar els seus pensaments crític, analític i creatiu, la seva comunicació, la col·laboració i d’altres habilitats.
Un dels punts forts de l’aprenentatge basat en problemes és que els alumnes aprenen després de resoldre una situació que es presenta partint dels seus coneixements previs. D’aquesta manera, s’estableixen connexions significatives en el seu aprenentatge. Com els alumnes no vinculen allò que han après a la memòria a curt termini, els nous coneixements es graven de manera més contundent.
A grans trets, els PBL tenen tres fases: el problema, el procés d’aprenentatge, i l’avaluació. Tot i això, cadascuna d’elles consta de diferents sub-fases. Per exemple, s’estudia com s’ha d’estructurar el problema (de manera oberta o guiada), quin és el seguiment del docent, com s’avaluen els coneixements previs, quant de temps es dedica a la reflexió i a la metacognició, i molts d’altres punts a tenir en compte.
Tot i que, en un principi, podria sembla que el PBL sigui una alternativa als ABP, la realitat és diferent. En tots dos àmbits es fomenta la motivació de l’alumnat, es fomenta la comprensió crítica i, per últim, tant la reflexió com l’avaluació són processos continus.
A més a més, totes dues metodologies tenen presents les competències digitals i s’allunyen dels temps marcats per la unitat didàctica tradicional. La gran diferència, és que en els PBL es comença presentant un problema que pot ser fictici, mentre que en els projectes l’objectiu sempre és l’obtenció d’un producte final tangible. Però, també, en els PBL hi trobarem grups de treball més grans per fomentar el contrast d’opinions.
Per fer-ho més il·lustratiu, imagina que volem que els alumnes aprenguin a utilitzar diferents unitats de mesura. Una manera de plantejar aquest aprenentatge pot ser situant-los en una excursió al camp. Podem oferir-los un mapa i plantejar el problema d’arribar fins al refugi.
A partir d’aquí, seguint l’estructura dels PBL, partiran d’una situació propera i familiar, i començaran a identificar els coneixements que necessiten per resoldre el problema. Com a docents, la nostra tasca serà anar guiant-los, més o menys, segons desitgem, per tal que vagin ben encaminats cap a la resolució del problema.
Tot i que l’aprenentatge basat en problemes és una metodologia principalment enfocada a secundària, els seus processos poden arribar a adaptar-se a una etapa educativa anterior. Si vols implementar l’aprenentatge basat en problemes a primària, hauràs de tenir en compte aspectes com que que els coneixements previs dels alumnes són més limitats, o que el pensament crític dels alumnes no es podrà explotar de la mateixa manera.
Dit d’una altra manera, l’aprenentatge basat en problemes a primària haurà de ser una versió simplificada dels PBL que proposem al nostre curs. Tant pel que fa als nivells d’exigència que demanem a l’alumne, el qual al cicle inicial té menys capacitat d’abstracció, com per l’estructura del problema en sí.
Abans d’acomiadar-nos, volem oferir-te un parell de publicacions que combinen perfectament amb la d’avui. D’una banda, fa poc hem publicat una guia bàsica de com fer una unitat didàctica pas a pas. La definim, parlem dels seus elements i compartim exemples per cada etapa educativa.
D’altra banda, si t’agradaria treballar la carpeta d’aprenentatge, aquí t’expliquem què és i com s’aplica a infantil, primària i secundària. Res més! Com sempre, marxem amb un vídeo que repassa el tema que hem tractat avui. Fins aviat!
Comparteix aquest article…
Millora les teves competències sobre tots els aspectes relatius a la programació didàctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educació.
Coneix l’Aprenentatge Basat en Problemes (PBL), una metodologia d’aprenentatge pensada per Secundària on l’alumnat aprèn havent de donar resposta a un problema. Amb aquest curs online en vídeo adaptat a la LOMLOE, aprendràs a programar, de manera pràctica, diferents tipus de PBL per aplicar-los a l’aula.
Etapa: Secundària. Curs reconegut pel Departament
Vols aprendre a utilitzar els vídeos com un recurs habitual a l’aula? En aquest curs online per a docents et presentem Edpuzzle, una plataforma e-learning on podràs editar qualsevol vídeo i inserir-li activitats de forma ràpida. També aprendràs a integrar els vídeos amb diferents metodologies d’aula.
Curs reconegut pel Departament.
Aprèn a conèixer Genially des de zero amb aquest curs online amb videotutorials. Acabada la formació, dominaràs l’eina de manera experta. Amb aquest aplicatiu podràs crear continguts interactius que despertaran l’atenció dels teus alumnes: presentacions, jocs, projectes i moltíssim més. Genially és un recurs ideal per fomentar la motivació i l’aprenentatge de l’alumnat, t’ajudarem a aconseguir-ho.
Curs reconegut pel Departament.
T’oferim un seguit d’idees de deures de nadal per a infantil i primària. Coneix aquelles activitats imprescindibles per l’alumnat.
Hi ha multitud d’opcions per dinamitzar el nadal a l’aula a través d’activitats. En aquest post, en repassem algunes d’elles.
Coneix a fons en què consisteix l’aprenentatge basat en problemes. Et fem cinc cèntims sobre aquesta metodologia d’aprenentatge innovadora.
Et proposem diferents manualitats per realitzar-les durant la Castanyada i Halloween a l’aula
Aquest lloc web fa servir cookies per a poder oferir-te la millor experiència d'usuari possible. La informació de les cookies està emmagatzemada al navegador i realitza funcions com reconèixer quan tornes al nostre lloc web o ajudar el nostre equip a entendre quines seccions de l'el nostre lloc són més interessants i útils.
Les cookies estrictament necessàries haurien d'estar actives sempre perquè puguem guardar les teves preferències sobre les galetes.
Si desactives aquesta cookie, no podrem guardar les teves preferències. Això significa que cada vegada que visitis aquest lloc web hauràs d'habilitar o deshabilitar novament les cookies.
Més informació sobre la nostra Política de Cookies.
0 comentaris