formaci贸 del professorat

L’aprenentatge basat en problemes – Qu猫 茅s, fases i exemples4 min read

Et fem cinc c猫ntims de l'aprenentatge basat en problemes, una metodologia que fa que l'alumne tingui m茅s autonomia per aprendre millor.
aprenentatge basat en problemes-portada

Has escoltat parlar de l’aprenentatge basat en problemes? Es tracta d’una de les metodologies innovadores del moment, tant per com es diferencia del m猫tode tradicional com per com empodera a l’alumnat, fent-lo molt m茅s aut貌nom i responsable del seu aprenentatge.

Si no la coneixes, avui repassarem els elements principals que la componen, parlarem de les seves fases i t’oferirem alguns exemples de l’aprenentatge basat en problemes. Per cert! Si t’animes a voler aplicar-lo, potser t’interessa el nostre curs en v铆deo dedicat 铆ntegrament als PBL. Som-hi!

Qu猫 茅s l'aprenentatge basat en problemes

L’aprenentatge basat en problemes 茅s una metodologia activa on es presenta un problema real -o una situaci贸 problematitzada- als alumnes, per tal que ells mateixos es formulin preguntes i intentin esbrinar com resoldre’l. 脡s un sistema que ajuda a que l’estudiant identifiqui necessitats d’aprenentatge i sigui m茅s conscient de les seves aptituds. 

L’objectiu dels PBL 茅s aconseguir que els alumnes desenvolupin una s猫rie de compet猫ncies. L貌gicament, es vol que assoleixin els continguts a aprendre. Per貌, tamb茅, es vol refor莽ar els seus pensaments cr铆tic, anal铆tic i creatiu, la seva comunicaci贸, la col路laboraci贸 i d’altres habilitats.

Perqu猫 els PBL s贸n una metodologia innovadora

Un dels punts forts de l’aprenentatge basat en problemes 茅s que els alumnes aprenen despr茅s de resoldre una situaci贸 que es presenta partint dels seus coneixements previs. D’aquesta manera, s’estableixen connexions significatives en el seu aprenentatge. Com els alumnes no vinculen all貌 que han apr猫s a la mem貌ria a curt termini, els nous coneixements es graven de manera m茅s contundent.聽

com funciona el PBL

Fases de l'aprenentatge basat en problemes

A grans trets, els PBL tenen tres fases: el problema, el proc茅s d’aprenentatge, i l’avaluaci贸. Tot i aix貌, cadascuna d’elles consta de diferents sub-fases. Per exemple, s’estudia com s’ha d’estructurar el problema (de manera oberta o guiada), quin 茅s el seguiment del docent, com s’avaluen els coneixements previs, quant de temps es dedica a la reflexi贸 i a la metacognici贸, i molts d’altres punts a tenir en compte.

Treball per projectes o per problemes?

Tot i que, en un principi, podria sembla que el PBL sigui una alternativa als ABP, la realitat 茅s diferent. En tots dos 脿mbits es fomenta la motivaci贸 de l’alumnat, es fomenta la comprensi贸 cr铆tica i, per 煤ltim, tant la reflexi贸 com l’avaluaci贸 s贸n processos continus.

A m茅s a m茅s, totes dues metodologies tenen presents les compet猫ncies digitals i s’allunyen dels temps marcats per la unitat did脿ctica tradicional. La gran difer猫ncia, 茅s que en els PBL es comen莽a presentant un problema que pot ser fictici, mentre que en els projectes l’objectiu sempre 茅s l’obtenci贸 d’un producte final tangible. Per貌, tamb茅, en els PBL hi trobarem grups de treball m茅s grans per fomentar el contrast d’opinions.

Exemples d'aprenentatge basat en problemes

Per fer-ho m茅s il路lustratiu, imagina que volem que els alumnes aprenguin a utilitzar diferents unitats de mesura. Una manera de plantejar aquest aprenentatge pot ser situant-los en una excursi贸 al camp. Podem oferir-los un mapa i plantejar el problema d’arribar fins al refugi.

A partir d’aqu铆, seguint l’estructura dels PBL, partiran d’una situaci贸 propera i familiar, i comen莽aran a identificar els coneixements que necessiten per resoldre el problema. Com a docents, la nostra tasca ser脿 anar guiant-los, m茅s o menys, segons desitgem, per tal que vagin ben encaminats cap a la resoluci贸 del problema.聽

aprenentatge-basat-en-problemes-puzle

aprenentatge basat en problemes per a prim脿ria

Tot i que l’aprenentatge basat en problemes 茅s una metodologia principalment enfocada a secund脿ria, els seus processos poden arribar a adaptar-se a una etapa educativa anterior. Si vols implementar l’aprenentatge basat en problemes a prim脿ria, haur脿s de tenir en compte aspectes com que que els coneixements previs dels alumnes s贸n m茅s limitats, o que el pensament cr铆tic dels alumnes no es podr脿 explotar de la mateixa manera.

Dit d’una altra manera, l’aprenentatge basat en problemes a prim脿ria haur脿 de ser una versi贸 simplificada dels PBL que proposem al nostre curs. Tant pel que fa als nivells d’exig猫ncia que demanem a l’alumne, el qual al cicle inicial t茅 menys capacitat d’abstracci贸, com per l’estructura del problema en s铆.

Per acabar...

Abans d’acomiadar-nos, volem oferir-te un parell de publicacions que combinen perfectament amb la d’avui. D’una banda, fa poc hem publicat una guia b脿sica de com fer una unitat did脿ctica pas a pas. La definim, parlem dels seus elements i compartim exemples per cada etapa educativa.

D’altra banda, si t’agradaria treballar la carpeta d’aprenentatge, aqu铆 t’expliquem qu猫 茅s i com s’aplica a infantil, prim脿ria i secund脿ria. Res m茅s! Com sempre, marxem amb un v铆deo que repassa el tema que hem tractat avui. Fins aviat!

Comparteix aquest article…

Amplia les teves compet猫ncies sobre el tema d'avui amb aquests cursos

Millora les teves compet猫ncies sobre tots els aspectes relatius a la programaci贸 did脿ctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educaci贸.

  • 60 hores

    Treball per projectes3 min read

    105,00115,00
  • 60 hores

    Aprenentatge Basat en Problemes3 min read

    105,00115,00
Posts anteriors

Aqu铆 tens els 煤ltims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per tem脿tica des del men煤 superior
Shopping Cart
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?馃槂 Envia'ns un Whats!
Hola! 馃檵馃徏鈥嶁檧锔
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.