formaci贸 del professorat

Aprendre a sumar amb materials manipulables5 min read

Avui dia els materials manipulables s贸n un recurs m茅s que trobem en pr脿cticament totes les aules de Prim脿ria i Infantil, i que ajuden a comprendre conceptes matem脿tics com els n煤meros, les quantitats i fins i tot les operacions. Sabeu com fer-los servir?

Avui dia els materials manipulables s贸n un recurs m茅s que trobem en pr脿cticament totes les aules de Prim脿ria i Infantil, i que ajuden a comprendre conceptes matem脿tics com els n煤meros, les quantitats i fins i tot les operacions.聽Sabeu com fer-los servir?

En aquest article ens centrarem en els reglets i us proposem un exemple per aprendre a sumar.

Anotaci贸:聽Posteriorment de la redacci贸 d’aquest article, vam grabar un v铆deo pr脿ctic explicatiu que us proporcionem seguidament. Igualment, us convidem a qu猫 continueu amb la lectura del post amb les bases dels reglets i la seva posada en pr脿ctica a l’aula.

Quins passos previs cal fer abans de comen莽ar a sumar amb reglets?

Abans de comen莽ar a sumar amb reglets, cal tenir en compte el nostre alumnat i si estan acostumats o no a fer servir aquest material. En cas que no estiguin acostumats a fer servir els reglets, recomanem abans fer un seguit d鈥檃ccions:

1. Cal primer haver introdu茂t el material, 茅s a dir, que els alumnes ja s脿piguen quin n煤mero representa cada reglet, tot i que 茅s recomanable tenir un gr脿fic o un dibuix dels reglets ordenats de l鈥1 al 10 per ajudar a recordar.

Per fer-ho, una bona forma d鈥檌ntroduir els reglets 茅s deixar que l鈥檃lumnat hi jugui de forma lliure.

2. Com a part d鈥檃quest joc lliure, tamb茅 cal haver jugat experimentat amb les equival猫ncies dels reglets, 茅s a dir, si agafo el reglet de color blau, que equival al 9, i el reglet blanc, que equival a l鈥1, i els posem l鈥檜n darrere l鈥檃ltre, podrem veure que ocupen el mateix espai que el reglet taronja, que representa el del 10.

Aquestes experimentacions pr猫vies amb els reglets mitjan莽ant el joc ajudaran l鈥檃lumnat a anar reconeixent els colors i les mides i a veure que existeixen equival猫ncies entre els diferents reglets en funci贸 de com els ajuntem.

Com podem fer una suma amb reglets?

Un cop l鈥檃lumnat ja coneix els reglets, 茅s hora de comen莽ar a aplicar-los en operacions matem脿tiques; en aquest cas, comen莽arem per la suma. Recomanem fer-ho primer amb sumes que donin un resultat m脿xim de 10 per facilitar aix铆 el reconeixement i l鈥櫭簊 dels reglets dins d鈥檜n context matem脿tic per despr茅s sumar amb resultats m茅s grans.
Mireu com plantegen en aquesta escola la suma i com els alumnes la resolen:

Us heu fixat en l鈥檈nunciat del problema? Deia: 鈥淪i tinc 12 mitjons vermells i 26 mitjons de color rosa, quants mitjons tinc?鈥 Si ens hi fixem, veiem que la mestra ha fet servir en primer lloc la contextualitzaci贸, perqu猫 aix铆, quan l鈥檃lumnat manipula els reglets, est脿 pensant en mitjons vermells i en mitjons rosa, la qual cosa trenca l鈥檃bstracci贸 de l鈥檕peraci贸 i els n煤meros matem脿tics.

脡s important tenir en compte introduir les operacions matem脿tiques des de la contextualitzaci贸 per entendre qu猫 vol dir sumar i per a qu猫 serveix. Aquesta acci贸 facilitar脿 l鈥櫭簊 d鈥檃questa operaci贸 en futurs problemes matem脿tics. Qu猫 vol dir des de la contextualitzaci贸? Es tracta de partir de situacions de la vida quotidiana en les quals h脿gim de sumar, com, per exemple, quants alumnes som en total a cicle inicial o quants alumnes hi ha a tot el curs de segon entre les diferents classes que hi hagi a l鈥檈scola.

Ara tornem a fixar-nos en com els alumnes resolen l鈥檕peraci贸 plantejada al v铆deo. El que fan 茅s representar les quantitats de mitjons vermells i rosa amb els reglets a partir de la descomposici贸 dels 12 mitjons vermells, d鈥檜na banda, i dels 26 mitjons rosa, de l鈥檃ltra, tal com mostrem a la imatge seg眉ent:
Una vegada tenen tots els reglets a la taula, si us hi fixeu veureu que alguns alumnes (no tots) han buscat l鈥檈quival猫ncia del reglet del sis (el de color verd) al costat del del dos (el de color vermell), 茅s a dir, els han posat en fila i han buscat el reglet que ocupa el mateix que aquests dos (el del 8, que 茅s de color marr贸):
Encara que no sigui necessari, 茅s millor que l鈥檃lumnat faci la conversi贸 que un reglet de 6 i un de 2 es poden substituir per un de 8, perqu猫 els ajudar脿 a anar interioritzant que 6 + 2 = 8.

Per fer la suma i obtenir el resultat final, ajunten tots els reglets i acaben obtenint 3 reglets de 10 (que equivalen a 30) i 1 reglet de 8 que, sumats, fan un total de 38.

I

 quan volem traslladar aquesta manera de sumar a l鈥檃lgoritme de la suma?

A continuaci贸 et deixem un v铆deo per mostrar-te com fer-ho:
En aquest cas, 茅s recomanable que el nostre alumnat ja hagi treballat pr猫viament amb els reglets i hagi fet sumes tal com s鈥檋a mostrat al primer v铆deo, 茅s a dir, entenent tots els reglets com a unitats. Si us fixeu en el nou v铆deo, el que es fa 茅s diferenciar els reglets que representen les unitats i els que representen les desenes, i per fer-ho cal que l鈥檃lumnat conegui qu猫 vol dir unitats i qu猫 vol dir desenes.
Com veieu, tan sols es tracta de representar els valors que apareixen a l鈥檃lgoritme amb reglets i fer-ne la suma.

Utilitzeu els reglets a l鈥檃ula? Expliqueu-nos com els feu servir i aix铆 podrem enriquir-nos tots plegats.

Cistella de la compra
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?馃槂 Envia'ns un Whats!
Hola! 馃檵馃徏鈥嶁檧锔
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.