Explosi贸 d’idees: m茅s enll脿 de la primera resposta

El pensament lateral o divergent 茅s un concepte que sorgeix de la m脿 de Edward De Bono. La nostra ment tendeix a resoldre les situacions de forma racional, mentre que aquest tipus d鈥檃ctivitats promouen l鈥檈ntrenament a noves idees. Aquestes noves idees s贸n les que permeten obrir la ment i, conseq眉entment, fomentar l鈥檋abilitat creativa de les persones.

Explosi贸 d鈥檌dees: m茅s enll脿 de la primera resposta

El pensament lateral o divergent 茅s un concepte que sorgeix de la m脿 de Edward De Bono. La nostra ment tendeix a resoldre les situacions de forma racional, mentre que aquest tipus d鈥檃ctivitats promouen l鈥檈ntrenament a noves idees. Aquestes noves idees s贸n les que permeten obrir la ment i, conseq眉entment, fomentar l鈥檋abilitat creativa de les persones.

No conformar-se amb la primera soluci贸 o resposta que es troba significa continuar buscant, indagant, experimentant, per tal de trobar respostes i solucions innovadores. Els centres educatius han de promoure aquest tipus d鈥檃ctivitats. L鈥檈xplosi贸 d鈥檌dees est脿 relacionada amb el fet de no quedar-se amb la soluci贸 convencional, amb la primera resposta que ens han donat o ens ha vingut al cap, sin贸 anar m茅s enll脿 i cercar-ne de noves, de diferents.

Ens acostumem a solucionar els problemes o els conflictes enfocant-los de forma l貌gica, tal i com s鈥檋a analitzat tota la vida.聽

La creativitat, per貌, 茅s trencar amb els estereotips, amb models, amb idees i respostes establertes. Ser creatiu implica crear i trobar nous punts de vista per enfocar les situacions que ens sorgeixen.

Es tracta, doncs, de proposar activitats amb solucions divergents. Aquestes activitats admeten possibles i variades solucions, les quals totes s贸n v脿lides, fomentant aix铆 l鈥檋abilitat creativa de les persones.

Anem a posar-ho a la pr脿ctica

Us proposem un exemple

Imaginem que hem de celebrar una festa on hi ha 8 convidats i tenim un 煤nic past铆s. Com podem fer per a qu猫 tots tinguin un tall de past铆s?

El problema t茅 diverses solucions: partir-lo en quatre trossos i despr茅s per la meitat, tallar-ne vuit porcions, tallar-lo a quadrats a l鈥檈stil pica-pica, fer tres talls horitzontals i tres de verticals i repartir l鈥櫭簂tim a l鈥檃tzar, buidar-lo amb motlles rodons…

Anem a posar-ho a la pr脿ctica

Altres exemples d鈥檃ctivitats divergents

  • Quines dues xifres podem sumar per tal d鈥檕btenir el 10 com a resultat (X+Y=10).
  • En una butxaca tinc tres monedes i en l鈥檃ltra un bitllet. Quants diners tinc en total?
  • Qu猫 puc fer amb una capsa de cartr贸?

Formacions que et poden ineressar

Et proposem una s猫rie de cursos i articles que et poden resultar interessants per a ampliar aquest tema.

  • 80 hores , Diversitat i educaci贸 especial

    Diversitat amb ed. emocional

    Aquest curs online d’atenci贸 a la diversitat t’apropar脿s als continguts curriculars i les compet猫ncies dels alumnes tenint present el component emocional d’aquests. Mitjan莽ant les diferents activitats del curs per a docents, et familiaritzar脿s amb les compet猫ncies emocionals i les aplicar脿s seguint les millors estrat猫gies.

    Curs reconegut pel Departament.

  • 30 hores , Educaci贸 Infantil

    Neuroeducaci贸 i creativitat a l’aula

    En aquest curs per a docents comprendr脿s l’estructura dels estudis neurocient铆fics que estudien com es desenvolupa la creativitat. T’oferirem diferents t猫cniques i pr脿ctiques per a potenciar la creativitat i la imaginaci贸 dels teus alumnes.

    Curs reconegut pel Departament.

  • 30 hores , Diversitat i educaci贸 especial

    Introducci贸 a l’educaci贸 emocional

    Incorpora diferents habilitats emocionals 煤tils per ajudar a l’alumnat. Identifica les possibles particularitats de cada alumne i apr猫n a gestionar-les per a un correcte desenvolupament dins i fora de l’aula. 脡s un curs d’educaci贸 emocional apte per a docents de qualsevol etapa educativa.

    Curs reconegut pel Departament.