Com identificar el ciberassatjament a classe

Parlem sobre el ciberassetjament a classe i sobre les eines del docent per tal d’identificar-lo i poder-lo evitar

Avui dia, amb la massificació de l’ús de les TIC per part dels nens, l’assetjament ha arribat també als espais virtuals en què ells interaccionen, i cal, per tant, tenir-ho també en compte per prevenir el ciberassetjament a classe.

Com indica UNICEF, el ciberassetjament suposa un pas més enllà en l’assetjament “tradicional”, atès que la naturalesa de les xarxes socials possibilita que les agressions vagin més enllà de l’espai i l’horari escolars, sense fronteres, i també perquè la viralitat potencial de les agressions fa que el públic potencial pugui ser més extens. Per aquest motiu, en el post d’avui Doqua vol proporcionar-vos algunes claus per detectar el ciberassetjament a classe.

Índex del post

El ciberassetjament en dades

L’estudi realitzat per UNICEF mostra que un 31% dels nens enquestats de 9 a 16 anys afirmen haver-se sentit maltractats tant online com offline, i un 12%, que han sofert qualsevol forma de ciberassetjament.

A més, UNICEF afegeix que la revisió de diferents treballs permet concloure que almenys un de cada cinc nens i una de cada set nenes estan implicats en episodis de ciberassetjament (Zych, Ortega-Ruiz i De Rei, 2015). Per la seva part, Save the Children estima que entre els estudiants espanyols de 12 a 16 anys el 6,9% considera haver patit ciberassetjament els dos últims mesos, i el 3,3% reconeix haver-se implicat com a ciberagressor (Calamaestra, 2016).

Aquestes dades són les que, com a educadors i professionals que estem en contacte dia a dia amb nens, hem de tenir ben presents, atès que poden sorgir casos al nostre centre educatiu i hem d’estar preparats per poder treballar el ciberassetjament a classe.

Detectar el ciberassetjament a classe

El primer pas per detectar el ciberassetjament a classe és conèixer molt bé el nostre alumnat i observar de forma diària el comportament que mostra per detectar canvis que puguin fer saltar les alarmes. Javier Ojeda ofereix un llistat d’ítems observables que ens poden servir de referència per sospitar si un alumne de la nostra aula pateix ciberassetjament:

Prevenir el ciberassetjament a classe

Saber detectar el ciberassetjament a classe és clau, però encara és més important i necessari fer tasques de prevenció perquè no s’arribin a produir aquests casos a l’aula, i sobretot deixar molt clar a l’alumnat que el ciberassetjament a classe és un problema de tots, tant de les víctimes i els assetjadors com dels testimonis.

Des d’IS4K ofereixen un seguit de propostes que ens poden ser d’utilitat:

Parlar quotidianament amb els menors per saber quines són les aplicacions, xarxes socials i jocs que utilitzen, quines són les seves amistats en línia i què fan a la xarxa. Es tracta de preocupar-se, amb naturalitat, tal com fem en el seu dia a dia. A més, podem aprofitar les notícies als mitjans de comunicació, pel·lícules, etc. per parlar dels riscos a Internet i donar-los bones pràctiques. Un bon exemple pot ser treballar amb la sèrie “Por trece razones”, on l’assetjament és el tema central de tota la trama.

Cuidar la relació de confiança que tenim amb ells, perquè si tenen problemes acudeixin a nosaltres (o a un altre adult de confiança) sense por a reaccions exagerades.

Potenciar les habilitats socials individuals de l’alumnat (autoestima, empatia, autocontrol, resolució de conflictes, assertivitat, esperit crític...) perquè no arribin a iniciar l’assetjament o, en cas que el pateixin, que el sàpiguen gestionar i respondre-hi adequadament, així com potenciar les interaccions positives i la cohesió de tot el grup aula.

També és fonamental parlar de l’assetjament i del paper dels testimonis o els espectadors, ja que poden reforçar el ciberassetjament si comparteixen, donen “M’agrada” als missatges o simplement miren cap a una altra banda, però també poden tenir un paper molt important si no callen, donen suport a la víctima i alcen la veu contra l’agressor per arribar a denunciar davant un adult responsable.

Explicar i recordar les pràctiques segures d’utilització d’Internet, com ara tenir cura de la privacitat, emprar comptes privats en xarxes socials, limitar el nombre de contactes (“un compte amb 300 amics no és privat”) i configurar les seves opcions de privacitat per reduir la informació exposada a Internet (missatges, fotos, etc.), que un assetjador podria utilitzar per atacar-los. En la mateixa línia, s’han d’evitar pràctiques de risc, com ara no compartir informació sensible (imatges íntimes, contrasenyes, geolocalització, missatges que poguessin perjudicar...), no acceptar com a amics els qui no coneixen en persona, no quedar amb desconeguts, etc.

Estar atents a canvis sobtats en els menors, com brots d’agressivitat, o passivitat, reaccions exagerades davant d’una broma, canvis en les amistats, aprensió o indiferència en l’ús d’Internet, etc. Tot i que els canvis formen part de l’adolescència, també ens poden donar pistes sobre possibles problemes.

Implicar les famílies davant possibles situacions d’assetjament entre els alumnes. Tots els actors hem d’estar coordinats perquè els casos de ciberassetjament se solucionin al més aviat possible. Feu-los partícips del problema, demaneu-los suport i proporcioneu-los un paper en la resolució perquè se sentin compromesos amb la causa.

Propostes per treballar el ciberassetjament a classe

Una mica més sobre el ciberbullyng...

Com a apunt final, us deixem un vídeo que resumeix a la perfecció totes les idees plasmades en aquest post sobre el ciberassetjament a classe:

Comparteix aquest article…

Comparteix a whatsapp
Comparteix a twitter
Comparteix a facebook
Comparteix a pinterest
Comparteix a linkedin

Voleu millorar les vostres competències en aquest àmbit?

Aquests tres cursos de doqua us poden ajudar tant per a conèixer el cervell del nostres alumnes com per a ajudar-nos a gestionar les seves emocions. 

  • 80 hores , Diversitat i educació especial

    Diversitat amb ed. emocional

    Aquest curs online d’atenció a la diversitat t’aproparàs als continguts curriculars i les competències dels alumnes tenint present el component emocional d’aquests. Mitjançant les diferents activitats del curs per a docents, et familiaritzaràs amb les competències emocionals i les aplicaràs seguint les millors estratègies.

    Curs reconegut pel Departament.

  • 30 hores , Diversitat i educació especial

    Coaching per a docents

    Coneix les habilitats comunicatives i emocionals que t’ofereix el coaching orientat a l’educació i aprèn a ajudar a l’alumnat a identificar-les i gestionar-les per a un correcte desenvolupament dins i fora de l’aula.

    Curs reconegut pel Departament

  • 30 hores , Diversitat i educació especial

    Introducció a l’educació emocional

    Incorpora diferents habilitats emocionals útils per ajudar a l’alumnat. Identifica les possibles particularitats de cada alumne i aprèn a gestionar-les per a un correcte desenvolupament dins i fora de l’aula. És un curs d’educació emocional apte per a docents de qualsevol etapa educativa.

    Curs reconegut pel Departament.

0 comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

On Key

Posts que et poden interessar

avaluar amb rúbriques

Avaluar amb rúbriques

Si necessites saber què és una rúbrica, com fer-ne una i quines alternatives a aquest model d’avaluació hi ha, t’ajudem.

Que es edmodo

Què és Edmodo

T’ajudem a conèixer Edmodo, una de les plataformes digitals més útils a l’aula per comunicar-te amb l’alumnat de manera òptima.