Objectius de la formació
- Dissenyar i implementar unitats didàctiques basades en un enfocament plenament competencial, a partir de l’anàlisi i l’estudi dels principis psicopedagògics de l’aprenentatge, amb la finalitat de proposar activitats didàctiques que ajudin els alumnes a desenvolupar les competències estipulades en el currículum de secundària.
- Dissenyar i implementar tres eines de recollida d’evidències d’aprenentatge amb la finalitat d’ajudar a avaluar els indicadors d’avaluació proposats en la programació d’aula.
Descripció
Aquesta acció formativa pretén donar pautes per a l’elaboració de les unitats didàctiques per a l’etapa d’educació secundària sota un enfocament competencial i de manera actualitzada amb el currículum català. A més, es complementa amb quatre mòduls centrats en l’avaluació, proporcionant eines pràctiques per a dur-ho a terme a l’aula: La rúbrica, la diana i el portafoli.

Clica la pestanya amb la informació que t’interessi conèixer.
Els continguts els separem en dues parts, diferenciant l’espai del programació d’unitats didàctiques i el d’avaluació competencial:
PART 1. Programar unitats didàctiques a l’educació secundària
Mòdul 1. Bases de la metodologia competencial
Mòdul 2. La informació curricular
Mòdul 3. L’avaluació de les competències
Mòdul 4. La fase inicial
Mòdul 5. La fase de desenvolupament
Mòdul 6. La fase de síntesi
PART 2. Eines per avaluar les competències: Dianes, rúbriques i portafolis
Mòdul 7. L’avaluació de les competències
Mòdul 8. Les dianes com a eina d’avaluació
Mòdul 9. Les rúbriques com a eina d’avaluació de competències
Mòdul 10. El portafoli com a eina per avaluar les competències
En aquesta formació hi trobaràs:
Acompanyament constant de la tutora, especialista mètodes i avaluació i docent en actiu
Contingut interactiu i activitats autocorrectives (amb el posterior feedback pedagògic immediat)
Lectures, vídeos, articles i enllaços
Exemples pràctics i continguts d’ampliació dels coneixements
Fòrums de resposta oberta i activitats d’entrega: unitat didàctica final i activitats d’avaluació.
En finalitzar aquest curs, l’alumnat serà competent en:
🔹 Identificar les característiques bàsiques de l’ensenyament i aprenentatge de les competències, partint del procés d’una actuació competent.
🔹 Comprendre els mecanismes que permeten l’aprenentatge, a partir de les evidències que ofereixen els estudis neurocientífics.
🔹 Identificar la seqüència didàctica com una forma d’organitzar les activitats de forma coherent amb els altres elements de la unitat, a partir de la seva conceptualització.
🔹 Distingir els diferents moments d’una seqüència didàctica i les activitats associades a cada un d’elles.
🔹 Diferenciar les diverses metodologies d’aprenentatge per competències presentades durant el curs a través de l’anàlisi de les seves característiques pròpies.
🔹 Confeccionar una programació didàctica, partint de la base del context de cada docent, que segueixi l’esquema d’alguna de les metodologies de treball competencials mostrades durant el curs, en la que es proposin activitats dissenyades per complir la funció de cada una de les fases de la seqüència.
🔹 Identificar les diferències entre l’avaluació formativa i formadora, a partir de l’anàlisi de la documentació publicada per la Direcció General de l’Educació Bàsica i el Batxillerat de la Generalitat de Catalunya, així com diferents autors internacionals.
🔹 Confegir una rúbrica d’aprenentatge, a partir de la identificació dels seus components, amb la finalitat de saber quan poden ser utilitzades i quan no es recomana el seu ús.
🔹 Identificar els elements que componen un dossier d’aprenentatge o portafoli, a partir de l’anàlisi de diferents models construïts per alumnes de diferents centres educatius.
🔹 Dissenyar dianes d’avaluació, amb la finalitat de comprendre el concepte d’avaluació formadora continuada en l’alumnat.
Per a aprovar el curs i obtenir el certificat, hauràs de:
Participar a tots els fòrums plantejats durant la formació, realitzar totes les activitats (les autocorrectives i les de resposta oberta) i aprovar-les amb una nota mínima del 80%.
Al 6è mòdul es demana l’entrega d’una unitat didàctica competencial on s’haurà d’haver integrat els coneixements adquirits durant la formació. Aquesta activitat serà avaluada pel tutor del curs i ha de superar-se amb una nota mínima del 80%.
Als mòduls 8, 9 i 10 es demana el disseny de les eines d’avaluació corresponents a cada mòdul utilitzant les pautes proporcionades. Aquestes activitats són avaluades per la tutora i han de superar-se amb una nota mínima del 80%.
Ressenyes
Encara no hi ha ressenyes.