formaci贸 del professorat

Com programar unitats did脿ctiques a secund脿ria amb la LOMLOE6 min read

T'ajudem a programar unitats did脿ctiques a secund脿ria amb la LOMLOE amb aquestes recomanacions sobre totes les compet猫ncies clau.

La LOMLOE ja fa temps que la tenim instaurada i, tot i aix貌, encara ronden molts dubtes sobre com afecta la graella de programaci贸 que ja teniu creada i, que per descomptat, voleu reaprofitar.聽

脡s per aix貌, que avui tractarem un tema que us pot portar una mica de cap, el de programar unitats did脿ctiques a Secund脿ria. Ben segur que us interessar脿 la informaci贸 d鈥檃vui!

Programar unitats did脿ctiques amb la nova legislaci贸

Per tal de saber com programar unitats did脿ctiques a secund脿ria, el primer que haureu de fer, 茅s tenir a m脿 el decret curricular 175/2022. Aquest document 茅s on s鈥檌nforma dels canvis curriculars que hi ha hagut, per貌 茅s ben cert que, de vegades, pot ser f脿cil de processar. Aix铆 que us en farem cinc c猫ntims a trav茅s d鈥檜n esquema:

programar unitats didactiques situacions

perfil de sortida

El perfil de sortida defineix el tipus de persona que es desitja que finalitzi l鈥檈tapa educativa. Aquesta persona ha de poder activar i posar en marxa tots els continguts apresos per tal de donar resposta als desafiaments que es trobar脿 al llarg de la seva vida. Us sona aix貌 al treball competencial? Podeu veure鈥檔 el detall, dins l鈥橝nnex 1 del decret.

compet猫ncies clau

Les compet猫ncies s贸n les que ajuden a assolir aquest perfil de sortida. Les compet猫ncies clau s贸n una reformulaci贸 de les antigues 8 compet猫ncies b脿siques i que queden aix铆:

1. Compet猫ncia en comunicaci贸 ling眉铆stica.
2. Compet猫ncia pluriling眉e.
3. Compet猫ncia matem脿tica i compet猫ncia en ci猫ncia, tecnologia i enginyeria.聽
4. Compet猫ncia digital.聽
5. Compet猫ncia personal, social i d’aprendre a aprendre.
6. Compet猫ncia ciutadana.聽
7. Compet猫ncia emprenedora.
8. Compet猫ncia en consci猫ncia i expressi贸 culturals.

Tot i que algunes compet猫ncies clau, tenen una relaci贸 directa amb les mat猫ries d鈥橢ducaci贸 Secund脿ria, n鈥檋i ha d鈥檃ltres que no. Per aquest motiu, el decret indica que s鈥檋an de treballar sempre de forma transversal.

Descriptors operatius

Cadascuna de les compet猫ncies clau t茅 vinculats uns descriptors operatius, per a prim脿ria i per a secund脿ria, que ajuden a poder determinar si l鈥檃lumnat ha assolit cadascuna de les compet猫ncies clau.

compet猫ncies espec铆fiques de les 脿rees

Les compet猫ncies espec铆fiques s贸n un pas que serveix de vincle entre les compet猫ncies clau i els sabers de les mat猫ries. Aix貌 s铆, cal tenir en compte que, de nou, aquestes compet猫ncies espec铆fiques s贸n a nivell d鈥檈tapa i, per tant, caldr脿 baixar un nivell m茅s en la concreci贸 curricular.

criteris d'avaluaci贸

A nivell de cicle i per a cada mat猫ria, es poden trobar els criteris d鈥檃valuaci贸 que s鈥檋an d鈥檃ssolir en finalitzar cadascun dels dos cicles de l鈥檈ducaci贸 secund脿ria. Aquests criteris d鈥檃valuaci贸 caldr脿 anar-los vinculant a la graella de programaci贸. Aix貌 s铆, caldr脿 concretar-los en indicadors d鈥檃valuaci贸, perqu猫 els criteris d鈥檃valuaci贸 curriculars s贸n molt amplis i poden dividir-se en diversos indicadors. Un altre nivell de concreci贸, seran els objectius d鈥檃prenentatge, que caldr脿 definir per a cada unitat did脿ctica.

sabers b脿sics

El que abans s鈥檃nomenaven continguts ara es diuen sabers b脿sics. Aquests sabers estan dividits per cicles, per a cadascuna de les mat猫ries de l鈥檈ducaci贸 secund脿ria. Com a docents, ser脿 decisi贸 vostra decidir en quin nivell es treballen (recordem que s贸n de cicle) i en quin nivell de profunditat.聽

Qu猫 us ha semblat aquest tastet? Per貌 si us heu fixat en l鈥檈squema anterior, falta un element per explicar: les Situacions d鈥橝prenentatge. Som-hi!

Programar unitats did脿ctiques amb la nova legislaci贸

Les anteriors lleis educatives, sempre han indicat que l鈥檃prenentatge competencial 茅s el cam铆 per tal que l鈥檃lumnat assoleixi les compet猫ncies b脿siques. Aquesta idea, encara 茅s vigent a l鈥檃ctual decret, per貌 amb l鈥檃fegit que es proposa una metodologia per a fer-ho: les situacions d鈥檃prenentatge.

Qu猫 s贸n les situacions d'aprenentatge

Tal com es pot llegir al decret: 鈥淟es situacions s贸n escenaris que l鈥檃lumnat es troba a la vida real i que els centres educatius poden utilitzar per desenvolupar aprenentatges.鈥. Si us interessa con猫ixer-les en profunditat, hem redactat aquest post on les repassem i, tamb茅, us podem ajudar a aplicar-les a l’aula amb el nostre curs reconegut.聽

i com es concreten?

鈥淧lantegen un context concret, una realitat actual, passada o previsible en el futur, en forma de pregunta o problema, en sentit ampli, que cal comprendre, a la qual cal donar resposta o en la qual s鈥檋a d鈥檌ntervenir.鈥澛

A partir d鈥檃quest context, 茅s com s鈥檋auran de treballar els sabers i els criteris d鈥檃valuaci贸 seleccionats per a cada situaci贸 d鈥檃prenentatge.

exemples de situacions d'aprenentatge

Tal com es pot llegir al decret: 鈥淟es situacions s贸n escenaris que l鈥檃lumnat es troba a la vida real i que els centres educatius poden utilitzar per desenvolupar aprenentatges鈥.

  • Un tema d鈥檌nter猫s plantejat per l鈥檃lumnat.聽
  • L鈥檕bservaci贸 d鈥檜n fenomen.聽
  • Una pol猫mica o controv猫rsia entorn d鈥檜n fet.聽
  • Una informaci贸 rellevant que cridi l鈥檃tenci贸 de la ciutadania.聽
  • Una problem脿tica que afecta la societat en general o l鈥檈ntorn proper de l鈥檃lumnat.聽
  • Una pregunta sobre un element de la realitat.聽
  • Una recerca a partir d鈥檜n problema investigable.聽
  • Una necessitat plantejada per un agent extern al centre educatiu.聽
  • Un dilema que cal comprendre i sobre el qual reflexionar i debatre.
  • Una manifestaci贸 creativa o art铆stica.聽
  • Una problem脿tica de prevenci贸 de riscos (consum de subst脿ncies, mobilitat, h脿bits poc saludables, etc.).

Com Programar unitats did脿ctiques a secund脿ria

Per tal de programar amb situacions d鈥檃prenentatge, tenint en compte el nou context de la LOMLOE, us recomanem que feu servir de base la graella de programaci贸 que el Departament d鈥橢ducaci贸 a posat a disposici贸 de tot el professorat. A m茅s de la graella, tamb茅 ha creat un document de suport per tal d鈥檈ntendre com treballar-la i unes orientacions a tenir en compte.聽

Una situaci贸 d鈥檃prenentatge es pot enriquir de moltes maneres diferents, ja que la situaci贸 s贸n els fonaments d鈥檜na metodologia que es pot complementar amb moltes d鈥檃ltres, com ara l鈥檃prenentatge cooperatiu, les rutines de pensament, l鈥櫭簊 d鈥檌nstruments d鈥檃valuaci贸 diversos…聽

Ja ho sabem, pot ser molt aclaparadora tanta informaci贸, per aix貌 Doqua ha creat un curs que us guiar脿, pas a pas, a crear una Situaci贸 d鈥檃prenentatge que compleixi amb els requisits curriculars i, a m茅s, amb propostes de com enriquir-la.

Cistella de la compra
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?馃槂 Envia'ns un Whats!
Hola! 馃檵馃徏鈥嶁檧锔
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.