formaci贸 del professorat

3 T猫cniques cooperatives pel tancament d’una unitat did脿ctica5 min read

Tot i que no 茅s la primera vegada que parlem sobre t猫cniques cooperatives per ser incloses en unitats did脿ctiques, en aquest post concretarem en qu猫 consisteixen tres t猫cniques cooperatives simples i adequades per portar-les a terme en el tancament de la nostra unitat did脿ctica.

En aquest post us proposem, doncs, aquesta introducci贸 a la fase de tancament de la unitat did脿ctica amb la finalitat de dissenyar propostes did脿ctiques d鈥檃prenentatge cooperatiu en finalitzar-la amb els alumnes i fer un tancament m茅s engrescador i participatiu.

脥ndex del post

Tres t猫cniques cooperatives
per al tancament d鈥檜na unitat did脿ctica

Una de les t猫cniques cooperatives simple, molt pr脿ctica i participativa 茅s la del foli giratori, en qu猫 els docents proposen una tasca als equips, com, per exemple, fer una llista de paraules. Aleshores, un membre de l鈥檈quip comen莽a a escriure la seva part en un foli 鈥済iratori鈥 i el passa a qui t茅 al costat, seguint la direcci贸 de les agulles del rellotge, perqu猫 escrigui la seva part de la tasca al foli, i aix铆 successivament fins que tots els membres de l鈥檈quip hi hagin participat.

Aquesta t猫cnica cooperativa 茅s una de les que es recomanen per a Educaci贸 Infantil i que cal adaptar al nivell de grup classe. Es reparteix una cartolina a cada equip, on han de fer un dibuix, de manera que un alumne comenci dibuixant una part i la resta de companys vagin complementant-lo. Tamb茅 poden escriure una paraula que s鈥檈stigui treballant, 茅s a dir, que cada un escrigui una lletra, etc.

D鈥檃ltra banda, tamb茅 茅s una de les t猫cniques cooperatives que pot funcionar molt b茅 a Educaci贸 Secund脿ria en el desenvolupament d鈥檜n tema concret, com, per exemple, redactar un conte, escriure una frase que resumeixi algunes de les idees del tema, fer una llista d鈥檕peracions matem脿tiques o de paraules, com ara enumerar els planetes del Sistema Solar, les parts del riu, etc.


El nombre - T猫cnica cooperativa 1

Es tracta d鈥檜na t猫cnica cooperativa simple que serveix per afavorir que els alumnes d鈥檜n mateix equip desenvolupin l鈥檃juda m煤tua i la responsabilitat individual i compartida per aconseguir un objectiu com煤. En aquesta t猫cnica, el docent proposa una activitat que cal desenvolupar, com, per exemple, una s猫rie de preguntes o la resoluci贸 d鈥檜n problema.

Aquesta activitat s鈥檋a de fer dins l鈥檈quip de manera cooperativa, i cada membre s鈥檋a d鈥檃ssegurar que els companys saben quina 茅s la resposta i la poden justificar. Perqu猫 sigui possible, en funci贸 del grau de dificultat de l鈥檃ctivitat, se鈥檒s deixar脿 entre 10 i 15 minuts per arribar a un acord i assegurar que tots saben la resposta.

Seguidament, el docent assignar脿 un nombre a cada estudiant i els posar脿 escrits en papers dins d鈥檜na bossa. Un cop han passat els minuts perqu猫 cada equip realitzi l鈥檃ctivitat, el docent treu un nombre de la bossa i l鈥檃lumne a qui li correspongui haur脿 d鈥檈xplicar la resposta que l鈥檈quip ha acordat. D鈥檃questa manera es desenvolupar脿 la responsabilitat individual i compartida entre els alumnes, que afavorir脿 l鈥檃juda entre iguals.


Mapa conceptual a quatre bandes - T猫cnica cooperativa 2

En la s铆ntesi d鈥檜na unitat did脿ctica, els equips cooperatius poden elaborar un mapa conceptual o un esquema que sintetitzi tots els continguts desenvolupats al llarg de la proposta did脿ctica. Per portar-la a terme, es repartiran a cada equip les diferents parts del mapa conceptual, aproximadament quatre parts, una per a cada membre del grup. Cada alumne elaborar脿 la seva part i tot seguit la compartir脿 amb els companys de l鈥檈quip, que seran els encarregats de revisar-la i millorar-la a trav茅s de les seves aportacions.

Finalment, ajuntaran totes les parts i en valoraran la coher猫ncia de les que s鈥檋an desenvolupat per reflexionar sobre la funcionalitat del mapa conceptual o de l鈥檈squema realitzat. El docent revisar脿 que no falti cap contingut clau rellevant, a m茅s, tamb茅 es podr脿 fer una fotoc貌pia del treball conjunt realitzat perqu猫 cada alumne tingui la totalitat del mapa conceptual fet a quatre bandes.聽

Tal com hem vist, es tracta d鈥檜na de les t猫cniques cooperatives per a Educaci贸 Secund脿ria i Prim脿ria m茅s completa per integrar en el tancament d鈥檜na unitat did脿ctica, perqu猫 posen en com煤 els diferents continguts treballats.


Cadena de preguntes - T猫cnica cooperativa 3

Aquesta t猫cnica cooperativa 茅s adequada per repassar els continguts treballats al llarg de la unitat did脿ctica i fer-ne una avaluaci贸 per comprovar en quin grau els alumnes han assolit els objectius. Es tracta de demanar als alumnes que, per equips, pensin durant cinc minuts en una pregunta que creguin que podria sortir en un examen. Quan l鈥檋agin decidit, un alumne de cada equip l鈥檋a d鈥檈scriure en un paper.

Seguidament, cada equip far脿 la pregunta a un altre equip, normalment al del costat i seguint les agulles del rellotge, i aix铆 successivament fins que cada equip ha fet una pregunta i n鈥檋a rebut una dins l鈥檃nomenada 鈥渃adena de preguntes鈥. Tots els equips han d鈥檈scoltar atentament perqu猫 puguin revisar que no es repeteix cap pregunta. A continuaci贸, s鈥檋an de deixar deu minuts perqu猫 cada equip pensi la resposta a la pregunta que se鈥檒s ha fet. I per tancar la t猫cnica cooperativa, un portaveu de cada equip explicar脿 l鈥檃cord a qu猫 han arribat dins de l鈥檈quip.

Tal com hem vist en aquest post i en altres d鈥檃nteriors sobre aprenentatge cooperatiu, perqu猫 les propostes did脿ctiques que dissenyem siguin significatives i motivadores per a l鈥檃lumnat, han de cercar la motivaci贸 i la participaci贸 amb la finalitat que l鈥檃prenentatge tingui m茅s sentit per a ells.

Aix铆 doncs, ara que heu llegit aquest post, ja teniu algunes eines per fer un tancament cooperatiu de la vostra unitat did脿ctica. Esperem que us ajudin!

Comparteix aquest article…

1 thought on “3 T猫cniques cooperatives pel tancament d’una unitat did脿ctica<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">5</span> min read</span>”

Leave a Comment

L'adre莽a electr貌nica no es publicar脿. Els camps necessaris estan marcats amb *

Posts anteriors

Aqu铆 tens els 煤ltims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per tem脿tica des del men煤 superior
Shopping Cart
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?馃槂 Envia'ns un Whats!
Hola! 馃檵馃徏鈥嶁檧锔
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.