Escola sense llibres – Moda o necessitat6 min read

Parlem de l'enfocament globalitzat en l'alplicaci贸 d'una escola sense llibres que incorpori pedagogies actives i el treball per projectes.
escola sense llibres

Est脿 passada de moda la classe magistral en qu猫 el llibre 茅s l’煤nica eina d’aprenentatge i el transmissor de coneixements 茅s el docent?聽Us heu preguntat alguna vegada com es produeix l’aprenentatge en una escola sense llibres?

Per treballar amb un enfocament globalitzat, com per exemple a trav茅s del treball per projectes o altres pedagogies actives, 茅s necessari ensenyar sense llibres? S贸n prou pr脿ctics per a l’aprenentatge en aules del segle XXI? I els continguts, s贸n funcionals i significatius?聽


En aquest post valorem si l’escola sense llibres 茅s una moda o una necessitat.

脥ndex

El rol dels alumnes i del docent en una escola sense llibres

En els darrers anys, les escoles estan vivint una transformaci贸 pedag貌gica que defuig de l’enfocament tradicional de l’aprenentatge. El docent ja no 茅s el tradicional transmissor de coneixements, ni l’煤nic portador d’aquests, i els alumnes ja no tenen un paper tan passiu com el d’escoltar i memoritzar.

El desplegament de compet猫ncies i la seva avaluaci贸, aix铆 com l’enfocament globalitzat, han portat a plantejar-nos i posar en marxa diferents estrat猫gies d’ensenyament i aprenentatge com, per exemple, el treball per projectes i l’aprenentatge cooperatiu, que tenen un enfocament m茅s actiu, m茅s viu, competencial i significatiu i on els alumnes estan m茅s connectats amb l’aprenentatge.

En aquest context, doncs, ensenyar sense llibres ha estat una estrat猫gia que moltes escoles han escollit per tal de fer menys r铆gides les situacions d’aprenentatge, utilitzant metodologies actives. Han vist que poden programar i portar a terme les classes sense haver de seguir fil per randa els continguts dels llibres, sin贸 disposant d’ells quan 茅s necessari i reformulant les programacions did脿ctiques.

aula plickers

Treball per projectes i pedagogies actives: ensenyar sense llibres

En altres posts hem parlat sobre els beneficis del treball per projectes, entre aquests, la motivaci贸 dels alumnes, la seva participaci贸 i implicaci贸 en el mateix proc茅s d’aprenentatge, i l’enfocament competencial i globalitzador que aporta aquesta metodologia i altres pedagogies actives, com el PBL, l’aprenentatge cooperatiu, etc.

Els projectes, tant si sorgeixen dels interessos inicials dels mateixos alumnes, com si s贸n causats per l’escola i/o el docent, promouen la motivaci贸 dels alumnes perqu猫 aquests:

  • Prenen decisions
  • Planifiquen els diferents aprenentatges
  • Fan recerca d鈥檌nformaci贸
  • Construeixen, experimenten, validen, comproven, analitzen, etc.
  • Inclouen la posada en marxa de compet猫ncies de diferents 脿mbits i/o 脿rees.

Al llarg de la nostra experi猫ncia a l’aula hem pogut comprovar que els alumnes mostren m茅s inter猫s i implicaci贸 per aprendre quan s贸n una pe莽a clau en el seu propi proc茅s d’aprenentatge, quan han de prendre decisions, i quan han d’arribar a acords amb els companys en el treball per projectes.

Aix铆, ensenyar sense llibres en els projectes, no vol dir que aquests no siguin necessaris, ja que aporten molta informaci贸 necess脿ria i vital pels aprenentatges, sin贸 que cal repensar una altra manera de fer-los servir a l’aula.

Per tant, si les metodologies i estrat猫gies com el聽treball per projectes聽reclamen m茅s acci贸 i implicaci贸 per part dels alumnes, ser脿 necessari enfocar l’煤s dels llibres de manera menys r铆gida que la plantejada tradicionalment, tot fent-ne 煤s quan sigui necessari i sense limitar-nos a la seva rigidesa seq眉enciada, en funci贸 dels objectius d’aprenentatge que ens h脿gim plantejat.

Investigaci贸 i recerca d鈥檌nformaci贸 en el treball per projectes

Abans hem posat per exemple el treball per projectes. Continuant en aquesta l铆nia, sabem que el treball en equip i la recerca d’informaci贸 茅s b脿sica per engegar un bon projecte.

Aix铆, en equip o en l’脿mbit individual, els alumnes hauran de fer una petita investigaci贸 sobre aspectes rellevants del projecte, i despr茅s compartir i socialitzar-se amb aquesta informaci贸. I aix貌 ho podran aconseguir mitjan莽ant llibres, documentaci贸 de la biblioteca escolar o municipal, connexi贸 i recerca a internet, fent entrevistes o q眉estionaris, etc.

L’enfocament globalitzat dels projectes, on intervenen diferents 脿mbits, com el ling眉铆stic, el matem脿tic, coneixement del medi, valors, etc. comporta treballar amb diferents llibres, sense seguir una estructura r铆gida en l’aprenentatge de continguts.

Per aquest motiu, moltes escoles han apostat per ensenyar sense llibres, afavorint la creaci贸 de materials per part dels mateixos alumnes, agents actius i protagonistes dels seus propis aprenentatges. Per貌 aquest fet, no significa que ja no hi hagi llibres a l’aula, sin贸 que se’n faci un 煤s diferent, m茅s competencial i adaptat a les necessitats dels alumnes.

alumnes plickers

Alguns consells per ensenyar sense llibres

A continuaci贸 us compartim alguns consells per ensenyar sense llibres en el marc del treball per projectes:

  • Tenir un bon repertori de llibres a l’aula relacionats amb els projectes聽
  • Fer 煤s de la biblioteca escolar i municipal per fer recerca d’informaci贸
  • Afavorir la recerca d’informaci贸 i l’an脿lisi d’aquesta amb esperit cr铆tic
  • Fer un rac贸 de biblioteca d’aula amb llibres d’inter猫s pels alumnes
  • Incloure un ordinador o tauleta per fer altres recerques d’informaci贸
  • Aprendre i ensenyar a aprendre a seleccionar la informaci贸 necess脿ria dels llibres
  • Compartir els llibres

Els llibres ens obren els ulls a nous mons, a nous aprenentatges, a ser m茅s imaginatius, i a veure les coses amb uns altres ulls, per aix貌 s贸n importants. Per貌 l’煤s que en fem dependr脿 de com plantegem les situacions d’aprenentatge a l’aula perqu猫 els alumnes esdevinguin m茅s cr铆tics i desenvolupin compet猫ncies pr貌pies del segle XXI.

Aix铆 que, ara que heu llegit aquest post, ja teniu algunes eines i consells m茅s per comen莽ar a aplicar el treball per projectes en una escola sense llibres.

Per acabar...

Volem acomiadar-nos amb un parell de posts relacionats amb el tema d’avui. D’una banda, us oferim 5 din脿miques de cohesi贸 de grup que us ajudaran a posar en pr脿ctica el treball per projectes; d’una altra, compartim el post que us explica qu猫 茅s Plickers i perqu猫 pot ser una eina digital que es coordini b茅 amb la idea de treballar sense llibres.聽

Us deixem amb el seg眉ent v铆deo i amb aquest聽recull d’escoles que treballen sense llibres.聽Fins aviat!

Comparteix aquest article…

Amplia les teves compet猫ncies sobre el tema d'avui amb aquests cursos

Millora la comunicaci贸 entre tots els components del centre educatiu, utilitza eines digitals o refina les teves capacitats docents amb els nostres cursos del perfil professional de Metodologies Globalitzades.

  • M脠TODES
    60 hores , Educaci贸 Infantil

    Treball per projectes3 min read

    En aquest curs de treball per projectes, aprendr脿s a elaborar, revisar i validar propostes de treball. Ho far脿s mitjan莽ant el coneixement i l鈥檃n脿lisi de les seves particularitats pedag貌giques, sempre amb l’objectiu de fer que l鈥檃prenentatge dels alumnes sigui significatiu. 脡s un curs de treball per projectes apte per infantil, prim脿ria i secund脿ria.

    Curs reconegut pel Departament.

  • M脠TODES
    60 hores , Educaci贸 Infantil

    Aprenentatge cooperatiu3 min read

    L’aprenentatge cooperatiu 茅s un enfocament metodol貌gic per a l’aprenentatge de qualsevol contingut en el context escolar. En aquest curs online per a docents, aprendr脿s diversos m猫todes i t猫cniques per potenciar el treball en equip, fent que l’alumne sigui un agent actiu.

    Curs reconegut pel Departament.

0 comentaris

Deixa un comentari

Avatar placeholder

L'adre莽a electr貌nica no es publicar脿. Els camps necessaris estan marcats amb *

Posts anteriors

Aqu铆 tens els 煤ltims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per tem脿tica des del men煤 superior
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?馃槂 Envia'ns un Whats!
Hola! 馃檵馃徏鈥嶁檧锔
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.