formaci贸 del professorat

Qu猫 s贸n les soft skills?6 min read

En aquest post et resumim qu猫 s贸n les soft skills, tamb茅 anomenades habilitats toves. Descobrieix perqu猫 s贸n importants en el m贸n educatiu.
que son les soft skills

Qu猫 s贸n les soft skills? Potser et sona m茅s el terme habilitats toves? Has sentit aquests termes relacionats amb el m贸n educatiu o potser m茅s amb el m贸n empresarial? Doncs et direm que s贸n rellevants, no nom茅s en l’脿mbit educatiu, sin贸 tamb茅 en el laboral i, sobretot, a escala personal.

De fet, tenen una gran relaci贸 i vinculaci贸 amb l’enfocament competencial de les darreres lleis educatives, on es busca un alumnat que tingui la capacitat d’afrontar els reptes que s’anir脿 trobant al llarg de la seva vida. I per fer-ho, no nom茅s caldran coneixements, sin贸 que tamb茅 far脿 falta saber fer i, sobretot saber ser. Aquest darrer 茅s on trobarem les habilitats toves. Aix铆 que, anem a descobrir qu猫 s贸n les soft skills?

soft skills vs hard skills

Per tal que quedi clar que s贸n les habilitats toves, ser脿 m茅s f脿cil si veiem la difer猫ncia amb les hard skills.聽

Hard skills

Les hard skills s贸n tots els coneixements que s’adquireixen, principalment, a partir de processos formatius. Per a entendre’ns, seria tota la informaci贸 acad猫mica y professional que et pots trobar a un curriculum vitae. Et deixem alguns exemples de hard skills per si vols profunditzar en aquest tema.

soft skills

En canvi, les soft skills es troben relacionades amb les capacitats de relaci贸 amb un mateix i amb les altres persones, 茅s a dir, vinculades amb les capacitats de gesti贸 intrapersonals i interpersonals. Com per exemple: l’empatia, l’escolta activa, el treball en equip, l’adaptaci贸 al canvi, les habilitats verbals i no verbals per a comunicar… i una llarga llista.聽

Les tens en compte dins l’aula? Les valores? Anem a veure com treballar-les a l’aula.

aprenentatge basat en problemes - 2

soft skills a l'aula

Les habilitats toves formen part de l’aprenentatge a l’aula perqu猫 es troben disseminades entre les compet猫ncies clau, per貌 n’hi ha tres en concret que s贸n les principals, ens referim a:

鈥 Compet猫ncia personal, social i d’aprendre a aprendre.

鈥 Compet猫ncia ciutadana.

鈥 Compet猫ncia emprenedora.

A m茅s, i de forma espec铆fica, l’脿rea o mat猫ria d’Educaci贸 en Valors C铆vics i 脠tics t茅 dues compet猫ncies que estan molt enfocades al coneixement d’un mateix, com s贸n la compet猫ncia espec铆fica 1 i la 4. Per貌 cal tenir en compte que aquesta 脿rea, en el cas de Prim脿ria, no es treballa fins a cicle superior i, que per arribar a fer reflexions sobre un mateix, cal haver anat treballant, de mica en mica, des de nivells anteriors. I en el cas de secund脿ria, nom茅s es treballa en un dels nivells, tot i que ja hi ha molts instituts que l’han incorporat en el seu dia a dia.

com fomentar-ne l'aprenentatge a l'aula?

Com diem, si et pares a investigar la resta de compet猫ncies clau, tamb茅 podr脿s identificar les habilitats toves gaireb茅 a totes elles. Aix貌 implica que les habilitats toves es poden entrenar (tant en l’alumnat com en nosaltres mateixos). La clau 茅s promoure una actitud reflexiva en l’alumnat per identificar les seves fortaleses i, tamb茅 les seves emocions, i aprendre a gestionar-les.

Quines metodologies s贸n m茅s adients?

Totes aquelles metodologies que permetin a l鈥檃lumnat partir d鈥檜n context i resoldre alguna tasca vinculada a aquest context, promour脿 el treball de les soft skills. Com per exemple, el treball per projectes, el PBL, fins i tot, amb les situacions d鈥檃prenentatge que han sortit proposades dins de la LOMLOE. Evidentment, qualsevol proposta vinculada de forma espec铆fica amb l鈥檈ducaci贸 emocional, tamb茅 fomentar脿 el treball d鈥檃lgunes de les soft skills.

cal avaluar les soft skills?

Com d猫iem, si les soft skills es troben presents en les compet猫ncies m茅s transversals i, fins i tot, formen part d鈥檜na 脿rea concreta, la resposta ser脿 un rotund s铆. Caldr脿 un treball previ de programaci贸 que permeti anar veient com i quan treballar-les, per tal d鈥檃nar promovent l鈥檃utoavaluaci贸 entre l鈥檃lumnat.

qu猫 passa amb les soft skills del professorat?

Igual que l鈥檃lumnat, tu tamb茅 tens habilitats toves en diferents nivells de desenvolupament. Segur que si et pares a pensar en companyes i companys de professi贸, podr脿s trobar f脿cilment una persona que 茅s molt bona en l鈥櫭爉bit comunicatiu, per貌 pel que fa a la gesti贸 de recursos potser mostra m茅s dificultats o una altra que 茅s molt bona en les relacions interpersonals amb l鈥檃lumnat, per貌 que amb les fam铆lies sempre es posa molt nerviosa. Els adults tamb茅 han de ser conscients quins s贸n els punts forts i febles, per tal d鈥檃nar treballant els febles. Et deixem un llistat de les habilitats toves que diuen que tot mestre ha de tenir, a veure si hi est脿s d鈥檃cord!

aprenentatge basat en problemes - 1

Compet猫ncies digitals

D’en莽脿 que els curr铆culums educatius van incloure les compet猫ncies com a finalitat 煤ltima de l’educaci贸, la compet猫ncia digital sempre ha estat ben pressent. Aleshores, quina relaci贸 hi ha entre la compet猫ncia digital i les soft skills? Anem a veure-ho!

habilitats toves en el treball digital

Les habilitats toves tamb茅 s鈥檋an de tenir en compte en relaci贸 amb el m贸n digital en el qual vivim. No nom茅s s鈥檋an digitalitzat les relacions personals, sin贸 tamb茅 les relacions laborals. Per aquest motiu, quan parlem de compet猫ncia digital, no nom茅s caldr脿 pensar en l鈥櫭簊 de programari sin贸 tamb茅 en quin 煤s li fem i com es promouen les relacions en aquests mitjans.

No oblidem que treballar en un espai compartit amb m茅s persones, no 茅s el mateix que treballar de forma aut貌noma des d鈥檜n lloc en el qual potser no tens a ning煤 al costat. De nou, caldr脿 veure com fomentar aquestes habilitats en el nostre alumnat.

aprenentatge basat en problemes - 3

pensament cr铆tic

El pensament cr铆tic 茅s una d鈥檃quelles habilitats toves que es pot treballar i desenvolupar des de moltes de les 脿rees i mat猫ries curriculars. I una bona forma 茅s a partir dels programes STEAM. Els coneixes?聽

STEAM s贸n propostes de situacions contextualitzades que unifiquen els sabers de Ci猫ncies, la Tecnologia, l鈥橢nginyeria, l鈥橝rt i les Matem脿tiques per a aportar una soluci贸 al context inicial. Partint d鈥檃questa metodologia, et fem arribar un recull de propostes que promouen el pensament cr铆tic.

per acabar

Com hem comentat anteriorment, la metodologia PBL comen莽a sempre amb un problema o pregunta, mitjan莽ant la qual, els alumnes comencen la seva investigaci贸 per mirar de trobar la millor soluci贸.聽

Sovint, per貌, ens passa que trobar aquesta pregunta o situaci贸 concreta 茅s un p猫l complicat, sobretot les primeres vegades que volem dur a terme propostes d’aprenentatge amb la metodologia PBL. Per mirar de donar-vos un cop de m脿, en el seg眉ent v铆deo聽us oferim alguns exemples de PBL, basats en diversos tipus de situacions i preguntes.聽

Per cert! Sabeu que oferim un curs d’aprenentatge basat en problemes? El podeu consultar aqu铆 o saber-ne m茅s sobre aquesta metodologia en aquest post. Ara s铆, fins la propera!

Comparteix aquest article…

Amplia les teves compet猫ncies sobre el tema d'avui amb aquests cursos

Millora les teves compet猫ncies sobre tots els aspectes relatius a la programaci贸 did脿ctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educaci贸.

  • 30 hores

    Genially3 min read

    55,0065,00
  • 30 hores

    Comunicaci贸 amb l’煤s de les TIC3 min read

    45,0055,00
  • 60 hores

    Aprenentatge Basat en Problemes3 min read

    105,00115,00
Posts anteriors

Aqu铆 tens els 煤ltims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per tem脿tica des del men煤 superior
Shopping Cart
Obrir WhatsApp
1
Necessites ajuda?馃槂 Envia'ns un Whats!
Hola! 馃檵馃徏鈥嶁檧锔
Envia'ns un missatge amb el teu dubte i et contestarem de dill-div de 9 a 15h.