Com fer servir les xarxes socials a l’escola

T'ajudem a apropar les xarxes socials a l'aula des d'una perspectiva pedagògica, tenint en compte els seus avantatges competencials.
fer servir xarxes socials escola

És una realitat que les xarxes socials formen part de les nostres vides i de les vides del nostre alumnat, però ara mateix només hi són en l’àmbit personal, però què passaria si féssim servir les xarxes socials a l’escola? És una pregunta que pot generar moltes opinions i incerteses, ja que d’una banda coneixem els perills que poden suposar, però d’altra banda també coneixem el gran poder d’atracció i motivació que generen en les persones. 

 

Sabem com hauríem de fer servir les xarxes socials en un entorn educatiu? I amb quina finalitat? Aquestes són algunes de les qüestions que des de Doqua us resolem a continuació.

Avantatges de fer servir les xarxes socials a l’escola

Els primers avantatges que trobem quan pensem en les xarxes socials a l’escola és el poder d’atracció i motivació per realitzar qualsevol activitat que proposem amb l’ús de xarxes socials, i el desenvolupament de les competències digitals, però hi ha molt més darrere de l’ús de les xarxes socials com a eines educatives, en podem destacar:

  • Contextualitzen l’aprenentatge en un entorn real i proper a l’alumnat, ja que les xarxes socials són molt presents a la nostra societat i actualment s’utilitzen no només com a eina d’oci sinó també pel treball.
  • Desenvolupen competències, no només les digitals sinó també les de comunicació i relació amb els altres. Poden ser un bon mitjà per difondre els nostres aprenentatges.
  • Fan que l’alumnat s’impliqui en la realització de l’activitat, ja que estem parlant d’un context real en el qual el resultat no és només per lliurar a la mestra o el mestre, sinó que també ho veuran les famílies, companys, amics d’altres aules i centres, institucions, etc.
  • Afavoreixen el treball col·laboratiu, ja que fomenten que els alumnes es relacionin i busquin solucions conjuntes.
  • Fomenten la reflexió de la identitat de l’alumne o de la identitat com a grup, ja que durant aquestes activitats l’alumnat ha de pensar què publicar i, per tant, què vol que els altres vegin.
xarxes socials escola

Consells per a fer servir les xarxes socials a l’escola

Tot i les bondats i la gran oportunitat d’aprenentatge de les xarxes socials a l’escola, hem de tenir en compte que s’han d’establir a l’aula unes regles d’ús, igual que faríem amb qualsevol altra eina o material de l’escola, com per exemple, amb el material del laboratori o el material de tecnologia.

Aquestes regles d’ús s’han de treballar i pactar amb l’alumnat, per tal que les interioritzin com a pròpies, però a més d’això també haurem de tenir en compte:

  • Utilitzar les xarxes socials més adequades a l’edat i desenvolupament del nostre alumnat, és a dir, fer servir aquelles xarxes socials que realment estan presents a la vida del nostre alumnat o que per les seves característiques el nostre alumnat no tindrà problemes a fer servir. Per exemple, a primària ens resultarà més fàcil començar a treballar amb un blog de l’aula o de l’escola o amb un Pinterest de l’aula o de l’escola, en canvi Twitter que té una gran interacció amb text i una limitació de caràcters és més adequada per a l’alumnat de l’ESO, acostumat a enviar missatges curts, saben utilitzar i comprendre les metàfores, la sàtira, etc.
  • Vigilar la privacitat d’allò que es publica a les xarxes, és a dir, intentar treballar sempre amb contingut que no mostri informació personal de l’alumnat, per a això podem utilitzar un compte institucional propi de la nostra aula i/o de l’escola. A més, això també ho haurem de tenir en compte quan treballem amb menors de catorze anys, ja que aquesta és l’edat legal per poder registrar-se en una xarxa social.
  • Tenir control dels usuaris i contrasenyes d’accés a les xarxes socials que són pròpies de l’aula i de l’escola.
aula plickers

Quin tipus d’activitats podem fer amb les xarxes socials a l’escola?

Podem proposar diferents tipus d’activitats amb les xarxes socials a l’escola, però sempre ho haurem de tenir en compte pensant en quin objectiu d’aprenentatge volem aconseguir, per això les hem agrupat pensant en si són activitats per…

  • Exposar els nostres aprenentatges durant un projecte o una unitat didàctica. Per exemple, utilitzant el blog com a diari de classe en el que es va publicant periòdicament el que hem treballat i el que hem après de cada activitat. Podem organitzar l’alumnat en grups, perquè cada grup s’encarregui d’una publicació.
  • Fer simulacions de personatges històrics, literaris, institucions, etc. Per exemple, utilitzant Twitter o Facebook a l’escola per crear comptes de personatges històrics que expliquen a les xarxes socials la seva biografia o el que pensen sobre un determinat tema. A partir d’aquesta activitat es poden generar debats a les xarxes socials que ajudaran a l’alumnat a entendre el context històric i social del qual s’ha treballat a l’aula.
  • Realitzar campanyes de sensibilització o de difusió de temes socials, mediambientals, etc., treballats en un projecte o unitat. Per exemple, utilitzant diferents xarxes socials com Instagram, Facebook i Twitter per donar a conèixer un problema social, mediambiental, de la nostra escola, de la nostra ciutat, d’altres països, etc., i exposar les accions o propostes que hem desenvolupat per intervenir-hi.
  • Donar-nos a conèixer i fomentar la cohesió social del grup-classe o del centre. Per exemple, utilitzant Facebook a l’escola perquè l’alumnat interaccioni entre ell, expressi el que li agrada i el que no, novetats dels jocs, llibres o pel·lícules que els hi agraden, etc.
  • Desenvolupar la creativitat visual i donar a conèixer les nostres obres artístiques. Per exemple, utilitzant Instagram a l’escola per publicar dibuixos, fotografies, composicions, creacions audiovisuals, etc.
  • Treballar la comunicació i la redacció de diferents tipus de textos. Per exemple, utilitzant xarxes socials com Facebook o Twitter per crear debats o inclús per crear concursos literaris.
  • Emmagatzemar informació interessant o complementària als continguts treballats. Per exemple, utilitzant Pinterest a l’escola per crear diferents àlbums temàtics.

Els usos educatius de les xarxes socials poden ser molts i molt diversos, i segons el nostre context, alumnat i continguts encara podríem trobar moltes més activitats per realitzar a les aules.

Exemple d’activitat amb Pinterest a l’educació Primària

L’escola Sant Martí ens explica com va utilitzar Pinterest a l’escola per emmagatzemar la informació rellevant que cada grup havia de cercar sobre una civilització de l’edat antiga. Cada grup s’havia de fer càrrec de conèixer i trobar informació sobre una civilització i de presentar-la als altres grups. S’utilitzava Pinterest com a eina de recopil·lació de la informació, oberta per a que en qualsevol moment, qualsevol altre grup pugui consultar-la i accedir als enllaços que cada grup a decidit guardar.

Podeu consultar el detall de tota aquesta activitat al següent enllaç.

nens amb mòbil

Exemple d’ús de Twitter a l’ESO

Un grup d’alumnes de 4t d’ESO ha creat aquest compte de Twitter per tal de corregir les faltes d’ortografies a les xarxes socials de famosos i influencers. Això els ha permès ser una mica més crítics amb els continguts publicats pels quals poden ser els seus referents culturals a la vegada que milloren l’aprenentatge de l’ortografia i la sintaxi.

Podeu consultar aquest vídeo per conèixer la proposta.

Exemple d’ús de d'Instagram en educació

Podeu utilitzar Instagram com a eina educativa de diferents maneres. A nivell individual, teniu multitud de perfils encarats a l’educació o als docents que us ajudaran a millorar les vostres competències. Paral·lelament, pel que fa als alumnes, trobareu també diferents comptes dedicats al visual thinking, als exercicis basats en manualitats de tot tipus, o a diferents tips per a docents molt útils. Recomanem:

Per acabar...

No ens ha de fer por fer servir les xarxes socials a l’escola com una eina d’aprenentatge més, sempre que tinguem en compte els consells per a utilitzar-les i, sobretot, utilitzem les més adequades per a la finalitat educativa que volem aconseguir. Amb elles també podem treballar l’ús de les xarxes socials, és a dir, ajudar al nostre alumnat a utilitzar-les de forma òptima i respectuosa amb un mateix i amb els altres. Les necessitats de cada centre són molt diferents així que hem d’estar oberts a diferents propostes d’ús.

Volem acomiadar-nos amb un parell de posts relacionats, també, amb els entorns digitals i la tasca docent. D’una banda, us oferim una guia per aprofitar les reunions amb Zoom i, per una altra, també podeu llegir el nostre post dedicat a com incorporar TikTok a l’aula fent servir l’educació emocional. Ara sí, ens acomiadem amb un videotutorial de Plickers.

Fins aviat!

Comparteix aquest article…

Comparteix a whatsapp
Comparteix a twitter
Comparteix a facebook
Comparteix a pinterest
Comparteix a linkedin

Amplia les teves competències sobre el tema d'avui amb aquests cursos

Millora la comunicació entre tots els components del centre educatiu, utilitza eines digitals o refina les teves capacitats docents amb els nostres cursos del perfil professional de Metodologies Globalitzades.

  • Educació Secundària , Píndoles formatives gratuïtes

    Introducció a la comunicació

    A través d’aquesta píndola formativa es pretén fer una introducció a la importància de la comunicació en els centres educatius i de conèixer les maneres de comunicar-nos amb companys, alumnes i famílies. Es tracta de l’apartat introductori del curs “Introducció amb l’ús de les TIC”, de 30 hores, on establim les bases de la formació.

  • 60 hores , Educació Infantil

    Treball per projectes

    En aquest curs de treball per projectes, aprendràs a elaborar, revisar i validar propostes de treball. Ho faràs mitjançant el coneixement i l’anàlisi de les seves particularitats pedagògiques, sempre amb l’objectiu de fer que l’aprenentatge dels alumnes sigui significatiu. És un curs de treball per projectes apte per infantil, primària i secundària.

    Curs reconegut pel Departament.

  • 60 hores , Educació Infantil

    Aprenentatge cooperatiu

    L’aprenentatge cooperatiu és un enfocament metodològic per a l’aprenentatge de qualsevol contingut en el context escolar. En aquest curs online per a docents, aprendràs diversos mètodes i tècniques per potenciar el treball en equip, fent que l’alumne sigui un agent actiu.

    Curs reconegut pel Departament.

  • 30 hores , Digital

    Comunicació amb l’ús de les TIC

    Aquest curs per a docents aprendràs a millorar la comunicació entre els tres agents del centre educatiu: docents, alumnes i famílies. Establiràs canals de diàleg eficients aprofitant les eines digitals del present i aprendràs a abordar temes com la resolució de conflictes, la comunicació amb l’alumnat o les reunions entre docents.

    Curs reconegut pel Departament.

0 comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Posts anteriors

Aquí tens els últims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per temàtica des del menú superior
Que es edmodo

Què és Edmodo

T’ajudem a conèixer Edmodo, una de les plataformes digitals més útils a l’aula per comunicar-te amb l’alumnat de manera òptima.