M茅s din脿miques de cohesi贸 de grup7 min read

Us oferim m茅s din脿miques de cohesi贸 de grup per prim脿ria i secund脿ria , per tal de refor莽ar les din脿miques grupals de la vostra classe.
blog-mes-dinamiques-cohesio-grup

Les din脿miques de cohesi贸 de grup i els jocs cooperatius sempre s贸n una bona forma de comen莽ar el curs escolar, aix貌 no ho pot negar ning煤! Per貌 茅s molt millor anar-les mantenint al llarg del curs, per tal de donar oportunitats a l鈥檃lumnat de con猫ixer-se d鈥檜na forma diferent i aix铆, fomentar la cohesi贸 grupal.

En un post anterior ja us vam presentar algunes din脿miques de cohesi贸 de grup i ara el que farem 茅s proposar-ne de noves per tal que les pugueu anar fent quan considereu que siguin necess脿ries. Hem dividit les din脿miques de cohesi贸 entre Prim脿ria i Secund脿ria, per貌 en funci贸 del vostre alumnat, de ben segur que amb petites adaptacions les podeu fer totes.

Jocs de coneixen莽a per a Prim脿ria

En aquest primer bloc us presentarem din脿miques grupals dirigides a les nenes i els nens de Prim脿ria. Podeu fer servir les din脿miques tal com us les presentem o fent les variacions que creieu necess脿ries per tal d鈥檃daptar-les al vostre grup.

Les din脿miques de cohesi贸 de grup que us trobareu s贸n: la Teranyina i Enquadrats!. Esperem que us agradin!

1. La Teranyina

La primera proposta de cohesi贸 grupal que us presentem 茅s una de molt coneguda per貌 que, de vegades, ens oblidem d鈥檈lla. Es tracta de la Teranyina, en aquest joc cooperatiu necessitareu un cabdell de llana ben llarg (en el seu defecte, podeu fer servir diferents cabdells lligats entre ells).

Els nens i les nenes es posaran en rotllana i un dels alumnes comen莽a amb el cabdell a la m脿 i el que ha de fer 茅s subjectar un extrem del cabdell, dir el seu nom, la seva afici贸 preferida i el seu menjar preferit. Un cop hagi donat resposta, haur脿 de mantenir un extrem del cabdell a la m脿 mentre llen莽a el cabdell a un altre company o companya. Aquest proc茅s s鈥檃nir脿 repetint fins que hagin donat resposta tots els alumnes de l鈥檃ula. Amb el llan莽ament del cabdell es formar脿 una teranyina al centre de la rotllana i aix貌 pot donar peu a reflexions sobre all貌 que ens uneix, la uni贸 que es vol mantenir present a l鈥檃ula, la depend猫ncia de tot el grup perqu猫 si un alg煤 deixa anar la llana la teranyina es desmunta…

Tal com us hem plantejat la Teranyina seria per fer-la a l鈥檌nici de curs, per貌 nom茅s canviant all貌 que l鈥檃lumnat ha de dir, es pot utilitzar en qualsevol moment del curs. Per exemple: un llibre que recomanes, un lloc proper que recomanes, un joc que t鈥檃gradi molt… Les possibilitats s贸n infinites!

2. Enquadrats!

Entre les moltes din脿miques grupals que existeixen us proposem l鈥檃nomenada 鈥淓nquadrats!鈥 que t茅 com a finalitat fomentar la cohesi贸 grupal a partir de veure all貌 que tenim de com煤 amb altres persones.

Al terra es dibuixaran diferents quadrats grans i es demanar脿 a l鈥檃lumnat que formi grups i es vagin posant dins d鈥檜n dels quadrats (no s鈥檋a de demanar per un n煤mero concret de persones al grup). Normalment els grups que es crearan ser脿 en funci贸 d鈥檃finitats i amistats.

A continuaci贸, s鈥檃niran donant consignes en veu alta. L鈥檃lumnat que es senti representat per la consigna, haur脿 d鈥檃nar cap al quadrat, mirar a la resta de persones que hi hauran anat i tornar al se quadrat de refer猫ncia. Alguns exemples de consignes poden ser:

  • A qui li agrada ballar.
  • Qui t茅 plantes a casa.
  • Qui t茅 cura d鈥檜n animal.
  • Qui mira el m貌bil cada dia.
  • Qui s鈥檋a sentit malament per alguna cosa que li ha dit un company o companya.
  • Qui ha dit alguna cosa dolenta a un company o companya…

La clau 茅s barrejar consignes m茅s relacionades amb aficions i gustos amb consignes relacionades amb el comportament i els sentiments. D鈥檃questa forma s鈥檃conseguir脿 veure que, d鈥檜na forma o altra, tots els alumnes tenen coses en com煤.

I si teniu un grup d鈥檃ula molt aficionada als reptes i, en concret, als scaperoom, no us podeu perdre aquesta proposta de din脿miques grupals barrejades amb el format escape room.

Jocs de coneixen莽a per a Secund脿ria

Per aquest segon bloc us hem seleccionat din脿miques de cohesi贸 grupal m茅s enfocades per a l鈥檃lumnat de Secund脿ria. En aquest cas:

3. La pilota preguntaire

Per a realitzar aquest joc de cohesi贸 grupal, l鈥檃lumnat s鈥檋aur脿 de col路locar formant una rotllana i, mentre sona una m煤sica, s鈥檋auran d鈥檃nar passant molt r脿pidament una pilota, de dreta a esquerra, evitant que caigui. Un cop pari la can莽贸, la pilota haur脿 de deixar de girar i la noia o el noi que tingui la pilota a les mans haur脿 d鈥檃nar al centre de la rotllana i respondre tres preguntes formulades per la resta de companys i companyes.

Si a l鈥檃lumnat li costa fer les preguntes, sempre es pot plantejar una de les tres preguntes per part vostra i la resta per part de l鈥檃lumnat.

4. Apilar gots

Si el vostre alumnat encara no est脿 preparat per plantejar preguntes personals als seus companys i companyes, us proposem un dels jocs cooperatius m茅s f脿cils i divertits de fer. Nom茅s necessitareu gots de paper, gomes el脿stiques i cordills. L鈥檃lumnat haur脿 d鈥檈star distribu茂t en grups de 5 persones.

Haureu de demanar a l鈥檃lumnat que lligui un extrem dels cordills a la goma i que, amb la cooperaci贸 de tots els membres del grup, apilin els gots sense fer servir les mans i nom茅s amb l鈥檃juda de la goma i els cordills.聽

Podeu demanar-los que facin les formes m茅s estranyes que se us puguin imaginar amb els gots, per tal de proposar reptes cada vegada m茅s dif铆cils als diferents equips.

I per quan tinguin confian莽a...

No hi ha evid猫ncia m茅s clara que un grup est脿 cohesionat quan els riures i el contacte f铆sic entre els alumnes es fa de forma distesa. Per aix貌, quan aquest moment hagi arribat, us proposem una darrera din脿mica de cohesi贸 anomenada 鈥淪贸c les teves mans鈥.

Dos alumnes s鈥檋an de posar un darrere de l鈥檃ltre, la persona del davant ha d鈥檃magar les mans i la del darrere ha de col路locar els bra莽os per sota les aixelles del de davant per simular que s贸n les seves mans.聽 S鈥檋aur脿 de proposar un tema sobre el que fer una breu explicaci贸 a mode de confer猫ncia. La persona del darrere mour脿 les mans i la persona del davant haur脿 d鈥檃daptar el contingut de l鈥檈xposici贸 i la seva forma d鈥檈xpressar-se per a que el moviment de les mans estigui completament relacionat.

Com hem dit a l鈥檌nici del post, de din脿miques de cohesi贸 de grup n鈥檋i ha moltes, aix铆 que no t鈥檕blidis de revisar el post聽 que pots trobar a Doqua amb altres din脿miques que de ben segur us ajudaran a tenir un grup una mica m茅s cohesionat.

Per acabar...

Qu猫 us ha semblat aquest post? Creieu que us poden ser 煤tils? Us recordem que aquesta publicaci贸 茅s una esp猫cie d’ampliaci贸 a les 5 din脿miques de cohesi贸 de grup que vam compartir fa uns mesos. Per acomiadar-nos, us deixem tamb茅 quatre consells per programar unitats did脿ctiques a secund脿ria. i un post dedicat a avaluar amb r煤briques.

Esperem que tot aquest material us resulti d’utilitat, ens tornem a llegir ben aviat!

Comparteix aquest article…

Comparteix a whatsapp
Comparteix a twitter
Comparteix a facebook
Comparteix a pinterest
Comparteix a linkedin

Amplia les teves compet猫ncies sobre el tema d'avui amb aquests cursos

Millora les teves compet猫ncies sobre tots els aspectes relatius a la programaci贸 did脿ctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educaci贸.

  • 60 hores , Educaci贸 Prim脿ria

    Avaluaci贸: Dianes, r煤briques i portafolis<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">3</span> min read</span>

    Els canvis curriculars actuals requereixen d’una nova mirada envers una avaluaci贸 no nom茅s formativa, sin贸 una avaluaci贸 cada cop m茅s formadora. Aquest canvi de mirada ens permetr脿 desenvolupar un curr铆culum per compet猫ncies, aix铆 com una millor atenci贸 a la diversitat.

    Curs reconegut pel Departament.

  • 30 hores , Educaci贸 Infantil

    Programaci贸 Educaci贸 Infantil<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">2</span> min read</span>

    Reconeix les caracter铆stiques b脿siques que ha de tenir una unitat did脿ctica elaborada en capacitats i identifica, selecciona i combina adequadament els seus elements b脿sics, aix铆 com escriu els objectius i criteris d鈥檃valuaci贸 en clau de capacitats.

    Curs reconegut pel Departament.

0 comentaris

Deixa un comentari

Avatar placeholder

L'adre莽a electr貌nica no es publicar脿. Els camps necessaris estan marcats amb *

Posts anteriors

Aqu铆 tens els 煤ltims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per tem脿tica des del men煤 superior