Com treballar la guerra a l’escola5 min read

T'oferim recursos per introduïr temes com el dret d'asil, els refugiats o els conflictes a l'alumnat. Utilitzant l'empatia com a eina.
treballar la guerra a l'escola

Els infants no són aliens a tot allò que els envolta, i encara menys quan es tracta d’una guerra que ocupa les notícies dia i nit. Per aquest motiu, avui us volem donar algunes idees sobre com treballar la guerra a l’escola.

Educar per a la pau a l’escola, vivint en un món que està en guerra, pot ser difícil. Parlar del patiment de les persones que viuen un conflicte és la clau per desenvolupar l’empatia en l’alumnat. D’aquesta manera, podrà entendre què pot implicar una conflicte com aquest. Anem a veure com parlar de la guerra a l’escola.

Definir què és la guerra als més petits

Trobar una forma correcta de definir què és la guerra és difícil, perquè la desinformació sempre està present en aquests temes. La clau és parlar amb un llenguatge proper a l’alumnat i, sobretot, no anar més enllà d’allò que estiguin preguntant. Per aquest motiu, caldrà explicar que en una guerra no hi ha guanyadors ni perdedors, perquè en una guerra tothom hi perd. Per reforçar aquest argument, podeu utilitzar a la psicòloga Elisenda Pascual en aquest vídeo. 

Com dèiem, l’important és ajudar al fet que l’alumnat pugui entendre què implica una guerra. Podem contar-los que hi ha infants que no poden anar a l’escola, sortir al carrer a jugar o, fins i tot, que han de refugiar-se. És probable que aquests fets puguin remoure emocions diverses en l’alumnat. Per això serà necessari validar aquestes emocions, que tinguin nom i proporcionar-los un acompanyament que els pugui donar seguretat.

pau escola

Treballar la pau a l'aula

Treballar la pau a l’escola hauria de ser un d’aquells aprenentatges ocults que impregnen el dia a dia d’una escola. A partir de fomentar l’escolta activa, l’empatia, la gestió dels conflictes, el treball en grup, el treball per la comunitat i l’ajuda als altres. 

Aquests aprenentatges són els que haurien d’estar presents sempre. Però, quan les notícies estan plenes d’imatges que poden amoïnar a l’alumnat, el primer de tot és parlar d’aquests sentiments i de tot el que senten i pensen, per això us recomanem que compartiu amb l’alumnat aquests consells de l’InfoK.

recursos per per treballar la guerra a l'escola

Us recomanem l’activitat “Cap, cor i consciència” per tal de poder treballar amb detall el conflicte actual. També podeu ajudar-vos a través del reportatge especial sobre Ucraïna, fet per l’InfoK, per tal d’obtenir informació. El vocabulari utilitzat és molt divulgatiu, ideal per l’alumnat més jove. I què passa si a l’aula hi ha alumnat ucraïnès o rus? 

Cal estar pendents de com se senten i de com són tractats per la resta de companys i companyes de l’aula. El més important serà intentar que tothom entengui que no tots els ciutadans d’un país són responsables de les accions que fan d’altres persones en nom del seu país. 

Activitats per treballar la pau

Però si de forma específica es vol treballar la pau, us proposem un seguit d’activitats que ajudaran a l’alumnat a treballar l’empatia: 

El dret d’asil

Totes les persones podem ser refugiades. La Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat ha creat una maleta pedagògica, per a diferents etapes educatives, que permetrà a l’alumnat fugir dels estereotips envers els refugiats. 

Fugint de la guerra, els refugiats

La Fundació per la Pau (FundiPau), posa a l’abast de la comunitat educativa una proposta didàctica, creada l’any 2016. Tot i la distància temporal, pot ajudar a orientar com treballar la sensibilitat de l’alumnat envers totes les persones que hi ha darrere de les imatges impactants d’una guerra. A més, també hi ha un mapa de totes les propostes que s’han anat fent a diferents centres educatius pel dia de la Pau que poden ser de molta ajuda. 

Recursos per a una educació transformadora

En aquesta pàgina web hi ha un repositori de recursos, distribuïts en 6 temàtiques diferents, dues d’elles estretament relacionades per al treball de la pau: “Drets humans, ciutadania i governança” i “Cultura de pau”.

Recursos XTEC per treballar la guerra a l'aula

Una de les qüestions que poden amoïnar més a l’alumnat és què passa amb totes les famílies que han hagut de marxar de casa seva per anar a un altre país que els pugui acollir. Si necessiteu recursos per parlar dels refugiats, per tal que l’alumnat a empatitzi amb totes les famílies que han hagut de buscar dret d’asil fora del seu país, us ajudem. 

Des de l’XTEC es pot trobar una proposta titulada “Els refugiats: inici d’una nova vida” i que està adaptada per a tres edats diferents (7 a 10 anys, 10 a 12 anys i de 12 a 16 anys). Aquesta proposta està centrada en els conflictes bèl·lics que han existit abans del 2015, però és igual de vàlida actualment per a treballar la guerra a l’escola i només caldrà actualitzar-ne les dades.

Per acabar

I per acabar, us recomanem treballar continguts com la cohesió de grup per reforçar la unitat del grup classe. Tenim dos posts en aquest sentit:

– Dinàmiques de cohesió de grup per treballar a l’aula
– Més dinàmiques de cohesió de grup

D’altra banda, tenint en compte la gran quantitat d’inputs que rep l’alumnat, creiem que també us pot servir d’ajuda aquest post dedicat a com fer servir les xarxes socials a l’escola. Ens acomiadem amb una petita reflexió de com d’important és trencar amb els prejudicis per a fomentar la Pau. Fins aviat! 

Comparteix aquest article…

Comparteix a whatsapp
Comparteix a twitter
Comparteix a facebook
Comparteix a pinterest
Comparteix a linkedin

Amplia les teves competències sobre el tema d'avui amb aquests cursos

Millora les teves competències sobre tots els aspectes relatius a la programació didàctica amb els nostres cursos reconeguts pel Departament d’Educació.

  • 60 hores , Educació Primària

    Avaluació: Dianes, rúbriques i portafolis<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">3</span> min read</span>

    Els canvis curriculars actuals requereixen d’una nova mirada envers una avaluació no només formativa, sinó una avaluació cada cop més formadora. Aquest canvi de mirada ens permetrà desenvolupar un currículum per competències, així com una millor atenció a la diversitat.

    Curs reconegut pel Departament.

  • 30 hores , Educació Infantil

    Programació Educació Infantil<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">2</span> min read</span>

    Reconeix les característiques bàsiques que ha de tenir una unitat didàctica elaborada en capacitats i identifica, selecciona i combina adequadament els seus elements bàsics, així com escriu els objectius i criteris d’avaluació en clau de capacitats.

    Curs reconegut pel Departament.

0 comentaris

Deixa un comentari

Avatar placeholder

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Posts anteriors

Aquí tens els últims articles que hem publicat.

Recorda que pots filtrar-los per temàtica des del menú superior